Det är intressant och bra det Delvoriah tar upp i tråden om AD grafiska profil.
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1831Det måste finnas en tydlighet i hur man framför sitt budskap (marknadsföring) och i det som beskrivs som identitet. Men jag vill tillföra ett annat ämne också förutom visionen, det är att tala och prata om AD i positiv kontext.
Tillsammans med visionen går det att skapa något nytt. Att t.ex. se på politiker som oftast är mycket engagerade i olika samhällfrågor. De flesta får mycket ringa, om någon ersättning för sitt ideella engagemang.
Det är dags för AD att uppvärdera dessa politikers samhällsinsats. De finns i ett samhällssystem som är bättre än något annat samhällssystem just nu. Men de är också fångar av det nuvarande systemet och det finns naturligtvis personer som inte är lämpliga att vara förtroendevalda.
Men, jag har haft möjlighet att prata med några andra politiker som också beskriver att de sitter i händerna på tjänstemännen. Jag menar att det är inte enskilda politikers fel i allmänhet att det gnisslar i det demokratiska systemet när det inte fungerar så bra. Politikerna är en del av systemet. Och de är också människor som beter sig som allmänheten gör och tar för sig av de möjligheter som bjuds.
Så tonen/budskapet bör fokuseras att marknadsföra vilka möjligheter man har med direktdemokrati och sluta ha så stort fokus på det negativa som politiker gör (det finns tyvärr gott om exempel). Det går att problemformulera vårt statsskick med objektiva påståenden med lösningen i direktdemokrati.
Det gäller också att inte att diskutera IT i omröstningar. Det förvillar bara de flesta. Dessutom så ändras tekniken hela tiden (IT) så att de lösningar som var gångbara för några år sedan är delvis förlegade nu. T.ex. skulle det kunna gå att rösta i olika frågor i mobiltelefonen via appar.
Fokus i AD:s retorik bör ha positiv argumentationen och framtidsinriktning vilket samhälle AD vill ha. Eller som Delvoriah skriver, det handlar också om marknadsföring. Och vilka företag med allvar är negativa i sin marknadsföring? Tvärtom, de är positiva.
För AD gäller att skapa hopp hos många som mist förtroendet och känner maktlöshet för nuvarande styrelsesätt och demokratiska processer.
Så jag hoppas AD ska kunna sprida ett positivt och hoppfullt budskap till alla. Likt Obama i sin förra valkampanj "We need change!" eller Martin luther King "I have a dream.....".
Det är intressant och bra det Delvoriah tar upp i tråden om AD grafiska profil. http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1831
Det måste finnas en tydlighet i hur man framför sitt budskap (marknadsföring) och i det som beskrivs som identitet. Men jag vill tillföra ett annat ämne också förutom visionen, det är att tala och prata om AD i positiv kontext.
Tillsammans med visionen går det att skapa något nytt. Att t.ex. se på politiker som oftast är mycket engagerade i olika samhällfrågor. De flesta får mycket ringa, om någon ersättning för sitt ideella engagemang.
Det är dags för AD att uppvärdera dessa politikers samhällsinsats. De finns i ett samhällssystem som är bättre än något annat samhällssystem just nu. Men de är också fångar av det nuvarande systemet och det finns naturligtvis personer som inte är lämpliga att vara förtroendevalda.
Men, jag har haft möjlighet att prata med några andra politiker som också beskriver att de sitter i händerna på tjänstemännen. Jag menar att det är inte enskilda politikers fel i allmänhet att det gnisslar i det demokratiska systemet när det inte fungerar så bra. Politikerna är en del av systemet. Och de är också människor som beter sig som allmänheten gör och tar för sig av de möjligheter som bjuds.
Så tonen/budskapet bör fokuseras att marknadsföra vilka möjligheter man har med direktdemokrati och sluta ha så stort fokus på det negativa som politiker gör (det finns tyvärr gott om exempel). Det går att problemformulera vårt statsskick med objektiva påståenden med lösningen i direktdemokrati.
Det gäller också att inte att diskutera IT i omröstningar. Det förvillar bara de flesta. Dessutom så ändras tekniken hela tiden (IT) så att de lösningar som var gångbara för några år sedan är delvis förlegade nu. T.ex. skulle det kunna gå att rösta i olika frågor i mobiltelefonen via appar.
[b]Fokus i AD:s retorik bör ha positiv argumentationen och framtidsinriktning vilket samhälle AD vill ha. [/b]
Eller som Delvoriah skriver, det handlar också om marknadsföring. Och vilka företag med allvar är negativa i sin marknadsföring? Tvärtom, de är positiva.
För AD gäller att skapa hopp hos många som mist förtroendet och känner maktlöshet för nuvarande styrelsesätt och demokratiska processer.
Så jag hoppas AD ska kunna sprida ett positivt och hoppfullt budskap till alla. Likt Obama i sin förra valkampanj "We need change!" eller Martin luther King "I have a dream.....".