av Smalum » 2011-08-02 00.56
Hej
Lite tankar, en del har jag redan delat med Jonas i annat forum:
Hur många icke-ingengörer köpte idén om bilen innan de ens sett en rulla fram med egna ögon?
Utan att faktiskt kunna erbjuda verktyget som realiserar vad AD's idé faktiskt går ut på så kommer AD förbli ett experiment för demokrati- och teknikentusiaster. detta kan man dock utnyttja till sin fördel.. återkommer till detta längre ner.
Är grymt impad av GOV, helt klart rätt spår AD är inne på, men vi måste kunna se verktyget fungera i händerna på allt från latte-sörplande bimbos i stockholm till skånes bönder.
Har arbetat en del med it-support och det vanligaste klagomålet är alltid "jag vill bara att det ska funka". hur svarar man på det? enkelhet. idiotsäkra allt och lägg det framför näsan på dem. detta innebär:
mobilt: starta app, resten intuitiv.
datorer: gå till webbsida, resten intuitivt.
snackade med en snubbe som jobbar just med UI'n: mer än sex val på en sida och normalanvändaren får den där "gaaaaah, fan vad rörigt"-känslan..
Jag är övertygad om att det största hindret är det tekniska, idén är det inget fel på alls. det krävs helt enkelt bara så sjukt mycket jobb att komma till den punkten då valsystemet är redo för ovan nämnda utmaning. jag tycker därför att extrem stor vikt borde läggas på hur den fortsatta utvecklingen av valsystemet ska gå till.
kombinera detta med det jag sa ovan om att det kommer förbli ett tankeexperiment så länge vi inte kan erbjuda ett intuitivt verktyg: det blir uppenbart att rekrytering borde fokuseras på de grupper som besitter förmågan att fatta idén och göra något konkret av den: utvecklare och demokrati-kunniga.
om någon annan vill hjälpa till så deltar jag gärna i arbetet att hitta och kommunicera med sådana grupper/individer.
Hej
Lite tankar, en del har jag redan delat med Jonas i annat forum:
Hur många icke-ingengörer köpte idén om bilen innan de ens sett en rulla fram med egna ögon?
Utan att faktiskt kunna erbjuda verktyget som realiserar vad AD's idé faktiskt går ut på så kommer AD förbli ett experiment för demokrati- och teknikentusiaster. detta kan man dock utnyttja till sin fördel.. återkommer till detta längre ner.
Är grymt impad av GOV, helt klart rätt spår AD är inne på, men vi måste kunna se verktyget fungera i händerna på allt från latte-sörplande bimbos i stockholm till skånes bönder.
Har arbetat en del med it-support och det vanligaste klagomålet är alltid "jag vill bara att det ska funka". hur svarar man på det? enkelhet. idiotsäkra allt och lägg det framför näsan på dem. detta innebär:
mobilt: starta app, resten intuitiv.
datorer: gå till webbsida, resten intuitivt.
snackade med en snubbe som jobbar just med UI'n: mer än sex val på en sida och normalanvändaren får den där "gaaaaah, fan vad rörigt"-känslan..
Jag är övertygad om att det största hindret är det tekniska, idén är det inget fel på alls. det krävs helt enkelt bara så sjukt mycket jobb att komma till den punkten då valsystemet är redo för ovan nämnda utmaning. jag tycker därför att extrem stor vikt borde läggas på hur den fortsatta utvecklingen av valsystemet ska gå till.
kombinera detta med det jag sa ovan om att det kommer förbli ett tankeexperiment så länge vi inte kan erbjuda ett intuitivt verktyg: det blir uppenbart att rekrytering borde fokuseras på de grupper som besitter förmågan att fatta idén och göra något konkret av den: utvecklare och demokrati-kunniga.
om någon annan vill hjälpa till så deltar jag gärna i arbetet att hitta och kommunicera med sådana grupper/individer.