Forum

Beskrivning av funktionärers uppgifter och befogenheter

Besvara

OBS! Du är inte inloggad i forumet ännu. Klicka här för att logga in


Den här frågan är till för att indentifiera och förebygga automatiska registreringar.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:
BBCode är
[img] är
[flash] är AV
[url] är
Smilies är
Trådhistorik
   

Expandera Trådhistorik: Beskrivning av funktionärers uppgifter och befogenheter

Re: Beskrivning av funktionärers uppgifter och befogenheter

Inlägg av jonas » 2011-08-29 21.59

Jag glömde att nämna här att jag i samband med detta lade till två rollerna firmatecknare och företrädare för partiet som två nya funktionärsuppgifter på sidan med funktionärer:

http://aktivdemokrati.se/om/styrelse-och-funktionarer/


Vi påbörjade en omröstning om att välja en ny företrädare för partiet gentemot valmyndigheten. Men när omröstningen just börjat påpekade Fredrik att stadgarna säger att det är ordförande som är partiets företrädare och därmed ogiltigförklarades omröstningen.

Men nu såg jag att Magnus faktiskt explicit valts just för att det av valmyndigheten krävs ett skriftligt protokoll med beslut, ungefär som med firmatecknare. Därmed förstår jag nu den invändning Magnus hade. (Han har fortfarande flertalet underskrifter för registrering av partibeteckning.)

Därför bör vi som en formalitet efter att en ny ordförande valts även skriva ett styrelseprotokoll där ordförande väljs som nytt partiombud.

Re: Beskrivning av funktionärers uppgifter och befogenheter

Inlägg av joasi » 2011-08-29 21.47

Bra. Jag tycker också detta är viktigt. Skulle jag orka så skulle jag dessutom ta upp frågan om omskrivning av de undermåliga stadgarna i samma veva men jag ids inte göra det nu.

Beskrivning av funktionärers uppgifter och befogenheter

Inlägg av jonas » 2011-08-29 18.50

Vi behöver en beskrivning av respektive funktionärs uppgifter och befogenheter.

Dessa skulle kunna finnas som delar av vårt reglemente.

Jag har nyligen erfarit och uppmärksammat att formella beslut av styrelsen kan behövas för vissa roller, så som företrädare inför valmyndighet eller firmatecknare inför bank. Och det behövs även om detta finns beskrivit i stadgarna. (Jag kan förstå varför, då våra stadgar är ganska långa och bank etc kan inte veta säkert om det är senaste versionen av stadgarna, etc.)

Det borde därför även beskrivas i reglemente vad som bör ske, formellt, vid val av ny ordförande, etc.

Upp

π