av Magnus Gustavsson » 2009-09-18 14.53
På gårdagens möte fick jag en uppenbarelse som jag tycker borde påverka ADs strategi, före och efter valet 2010.
Kort sagt tror inte vi som kom på mötet att ett valtekniskt samarbete så som vi tänkt oss det hittils inom AD, är ngt som vare sig är realistiskt (allt för mkt energi skulle spillas på att försöka hitta en lämplig ordning för hur kandidaternas namn skulle listas på valsedlarna, troligen utan att nå en kompromiss som alla kan acceptera), eller ens optimalt för AD.
Saken är ju nämligen den att vi glömt en sak...:
AD kan ju genom delegering erbjuda en virtuell delegat som kan åta sig att alltid rösta som ett av de andra partierna.
På så sätt kan vilket parti som helst komma in med sina frågor i ADs system och i proportion till antalet medlemmar, vilket kommer att kunna avspeglas i antalet medlemmar som stöder just det partiet, forma politiken fråga för fråga.
I förlängningen kommer antalet medlemmar med sympatier för resp annat parti att avspeglas i hur många av dessa som registrerar sig som medlemmar i AD, och därmed på sikt att motsvara antalet sympatisörer i Sverige. Kan man begära mer rättvisa som småparti? (Eller stort gammelparti?)
Så om AD skulle bli en vågmästare skulle denna styras av folkets totala sammansättnnig, inte av ngt särintresse som kan uppfattas få otillbörligt stor makt i förhållande till antalet sympatisörer.
Visst, nackdelen med ovanstående blir att AD även nästa val måste trycka egna valsedlar och vakta dem som hökar vid vallokalerna, driva egen kampanj utan draghjälp från andra, större partier etc.
Men det är nog ett övergående problem bara vi får ut denna unika fördel som ADs system med delegering erbjuder, för litet som stort parti som vill försäkra sig om makt även om man skulle hamna under 4%-spärren.
Jag föreslår därför att vi utformar en ny strategi för AD som utgår från denna tanke.
Vad säger ni?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.
MVH/
Magnus