Hej! Jag var hemma hos Jonas Lagander igår och pratade om diverse världsfrågor över en kopp kaffe. Under samtalets gång så dök det upp en idé. Vi pratade bland annat om hur LCHF dieten (diet utan kolhydrater och med mättat fett) hade fått plötsligt genomslag tack vare att någon medial person hade rekommenderat den. Det hade blivit ett medialt rabalder, och anmälningar från socialstyrelsen etc. Detta hade ökat intresset för rörelsen markant.
Nu tänker jag. Hur kan man göra motsvarande sak för direktdemokratin. Jag tänker såhär, Medierna är den barriär som vi har så svårt att tränga igenom. Men samtidigt består medierna bara av ett antal mediepersoner. Något hundratal reportrar kanske.
Så vad är själva idén. Vad sägs om att skapa en lobbyistgrupp som försöker framföra våra idéer personligen till olika mediepersoner? Verktyget för att göra detta är Facebook, då många mediepersoner själva väljer att finnas med på detta nätverk.
Som exempel har jag Lotta Gröning, Per Gudmunsson och Gustav Fridolin på min Facebook. Att få kontakter som dessa är inte speciellt svårt. Man bara letar upp personen och frågar om att få bli vän med dem på Facebook (Per Gudmunsson råkar vara en gammal bekant till min familj). Sedan kan man skicka meddelanden till dem där man försöker belysa olika demokratiska frågor. Det gäller att ha tålamod och en tro på att sunt förnuft till sist ska segra.
Så, Operation: Media takeover som jag föreslår handlar om att vi här samordnar och tipsar om olika media-personer som vi kan försöka påverka.
Jag föreslår att vi systematiskt börjar titta igenom tidningar efter nya namn, nya reportrar som vi kan lägga till en lista som vi har. Vi kan försöka samordna operationen genom den här forum-tråden.