Roger skrev:Det kanske är försent nu, då det gällde ett brådskande utskick? Lite kommentarer:
Det här var annorlunda med ett historiskt perspektiv. Jag gillar fonterna och designen, men jag tycker att v.2 är bättre gällande budskapet, för det fokuserar mer på oss och vad vi vill åstadkomma. Jag håller med om vad du skriver dock förutom att jag tror att det finns andra partier som vill avskaffa sig själva. Speciellt enfråge-partier. Piratpartiet uttryckte detta i början. Men jag har inte läst från någon annan här om att vi tänker avskaffa partiet. Vi behövs nog för att utveckla och försvara den flytande demokratin, även i framtiden. Dessutom undrar jag vilken väljare röstar på ett parti som vill avveckla sig själv? Jag tror att idén med flytande demokrati är nog så intresseväckande och skiljer sig från övriga partier.
Tack Roger för kommentaren och bra synpunkter.
Men det är nu upp till Almedalsgruppen eller andra att jobba vidare. Det viktiga är att skapa debatt i Almedalen och ifrågasätta nuvarande parlamentariska demokratiska system med direktdemokrati som redan fanns i Aten för 2400 år sedan och numera i delar i Brasilien och Schweiz. Även vikingarna använde dd på tingen.
En liten förklaring om intresseväckaren att avskaffa partiet: När dd är genomfört med nytt statsskick behövs varken AD eller något annat parti. Då först har Sverige riktig direktdemokrati.
Flytande demokrati, är bara vägen eller verktyget för att nå verklig dd i framtiden. Vilket torde ta minst 20-30 år. Kravet på allmän rösträtt tog cirka 50 år -lågt räknat. Från de första folkrörelserna med krav på allmän rösträtt till verklighet vid valet 1911. Men det diskuterades även på upplysningstiden på 1700-talet.
Föregångaren till nuvarande folkpartiet bildades ur dessa rösträttsrörelser som avvecklades helt när partiet bildades. Likheterna nu och för 100 år sedan är slående. Då med industrialismens fulla genomslag, ny teknik, snabbare kommunikationer, bättre utbildning och urbaniseringen av landsbygden.
Nu måste demokratin utvidgas igen. Det blir inte lätt men det är nog det enda alternativet, för nuvarande brist på demokratisk förankring, blir bara värre och värre.