Eutopia skrev:Jag tyker överlag att AD bör profilera sig mer som ett "Sverige"-parti (och jag menar för ALLA svenskar, oavsett vad). Detta dels för att det tenderar att appellera invånarna, dels för att SD idag är det enda större parti som gör detta. Att framstå som ett parti som värnar om Sverige och dess demokratiska värderingar tror jag är fundamentan som partiet kan bygga en framgångsrik profil på. Och det finns alltså utrymme att ta upp kampen med nämnt parti om denna arena, ett alternativ som jag tror många har betydligt mer till övers för..!
Det här är någonting som jag verkligen INTE håller med om, måste jag säga.
Jag tycker inte att några av Aktiv Demokratis idéer och ideal och vad vi arbetar för har någonting som helst med Sverige i sig, eller "svenskhet" att göra. Och jag har alltid tyckt extremt illa om nationalism, patriotism, och annat sådant. Jag upplever att detta till stor del är ett sätt för makten att kontrollera befolkningen, och det är väl kompletta motsatsen till vad Aktiv Demokrati står för.
Och att vi skulle använda fullständigt irrelevanta "knep" enbart för att vinna väljare, ja, då skulle jag börja att förakta oss lika mycket som jag föraktar de vanliga partierna. Då skulle jag nog gå ur, om vi gick långt in på den vägen.
Vi värnar inte om Sverige - vi värnar om en ny, äkta demokrati, där folk själva kan värna om vad fan de vill, i övrigt så har vi inga åsikter.
Eutopia skrev:Detta skulle tex kunna innebära att färgerna i loggan byts ut, färgscheman på siten, och även slogans och tom partinamn. Även vad tyngden i retoriken kring förklaring och förmedling av partiets budskap bör kretsa kring.
Nej, nej, nej och nej! Inte för att "försvenska" partiet!
Detta skall, om det skall göras, göras för att bättre förmedla vad partiet står för. Och det är inte "svenskhet". Vi är naturligtvis svenskar, men detta är i egentlig mening fullständigt irrelevant.
Som sagt, om vi skulle bli ett "sverigeparti", då skulle jag gå ur.