TommyS skrev:Hej Joasi.
Uppgifterna om realönesänkningar för löntagare kommer från dokumentärfilmen "lönesänkarna, som gått på svensk TV. Filmen verkar väl spegla utvecklingen de senaste tre decennierna och jag utgår från att de flesta som är aktiva inom demokratiutvecklingen har sett filmen.
Men du har tagit fasta på en bisak, denna var till för att exemplifiera huvudsaken i denna tråd:
"Inte ett parti, en metod. Alltså ett inlägg för att belysa hur detta skulle kunna gå till.
Så till alla, fortsätt tråden och kom gärna fram till hur det skulle kunna gå till i praktiken, hur man kan komma till klarhet genom att alla uttrycker sin egen ärligt menade mening.
MVH / Tommy
Vad bra med referensen; den dokun har jag också sett, och tyckte var mycket bra. Man får väl förhoppningsvis utgå från att de som sänder en entimmes dokumentär i ett så allvarligt ämne på nationell TV har gjort någon form av någotsånär seriös research, tycker jag.
Har själv kollat på vad Ekonomifakta är för något, och så här står det under Om oss: "Ekonomifakta.se är en webbaserad informationsportal för samhällsekonomisk information ur ett näringslivsperspektiv. Näringslivets Ekonomifakta är en del av Svenskt Näringsliv. På Ekonomifakta arbetar ett antal nationalekonomer med att presentera kända och okända fakta om företagande, jobb, skatter, arbetsmarknad, energi och annat av betydelse för samhällsekonomin."
Kanske lite andra ... intressen bakom, jag vet inte? Man kan t ex vända och vrida på en massa statistik. Rita diagram på sådana sätt att de vinklar sanningen på det vis man önskar. Bara en tanke. För att veta säkert (och kanske inte ens då) skulle man jämfört de båda källornas metoder, urvalskriterier, egna källor och vad vet jag.
Vet inte heller om jag skulle ta Ekonomifakta för en bibel heller (eller ja, kanske dåligt exempel iofs men ... ), personligen. Men visst ska man hålla sig till forumregler. Det kanske skulle ha formulerats som 'Enligt si och så ... ' - oavsett källa, egentligen.