Under Thomas ledning blev vi fyra AD'are som samlades under en banderoll igår för att dela ut flygblad, samla namnunderskrifter och prata direktdemokrati med förbipasserande. En oväntat positiv upplevelse för mig som inte har gjort det här förut. De flesta vi pratade med tyckte id'en var bra och "på tiden". Några kom med kritiska och intelligenta frågor och någon avfärdade det rakt av.
Intressant att notera att flera personer kände till oss sedan tidigare och kom fram för att prata med oss.
Ett destillat av kritiska frågor jag minns var:
"Alla Statsvetare och Viktiga Personer vet att elektronisk röstning inte fungerar, aldrig har fungerat och aldrig kommer att fungera." - vad svarar man på det?
"Jag vill inte rösta på ett riksdagsparti utan politik, för då vet jag ju inte vilken politik de kommer att föra." - en poäng. Vi spekulerade i om direktdemokrati kanske är lämpligare att införa i kommuner först där sakfrågorna ligger mer i förgrunden.
"Det fungerar inte för folk kommer bara rösta för mindre skatter och ökade utgifter, som i Californien." - jo fast i Schweiz funkar det och man kan jobba med olika frågeställningar som budgetomröstningar och krav på finansiering av förslag.
En kille kom fram och pratade en längre stund med oss och hade ideer kring opinionsbildning, elektroniska omröstningar m.m. Hoppas vi får se honom här.
Det var mer intressanra reaktioner men mitt minne läcker som ett såll. Någon annan som vill fylla i?