Att vilja förändra statsskicket är mycket politiskt. AD agerar som politiskt parti och ska registrera sig som hos valmyndigheten som politiskt parti. AD ställer upp i val och har ställt upp i val.
Därför anser jag att AD är ett politiskt parti per definition. Det är alltså inte en vanlig ideell organisation. Och i andra människors ögon är AD ett politiskt parti.Och det är inte vad AD medlemmar anser om AD som organisation som är det viktiga. Det är omgivningens syn på AD som är avgörande.
Att AD inte driver frågor i en traditionell höger-vänster skala, det spelar ingen roll. Inte heller om det agerar direktdemokratiskt eller inte, spelar heller ingen roll. Som sagt det är omgivningens syn på AD och agerande som parti som är avgörande.
Förlåt mig ni andra om jag låter så tvärsäker men denna fråga kommer upp då och då med en diskussion och det finns olika åsikter. Men jag har tvekat tidigare hur det är men jag anser att mina argument ovan är tillräckliga och överväger. Att det finns personer som ryggar tillbaka att att vi AD är ett politiskt parti är en annan sak. Man ska inte mörka för att få mer symapatisörer.
Och vill någon jobba för mer demokrati i en organisation så är det bara att tipsa om den ideella Föreningen för direktdemokrati (FFDD) som jobbar att ta fram demokratikurser och ska stödja direktdemokratiska föreningar och partier. Det var därför vi bildade föreningen.