Magnus Gustavsson skrev:Jag är med.
Kan fortsätta att sprida kommentarer med vinkel mot att folket måste få bestämma i fallet västsvenska paketet eftersom den representativa demokratin uppenbarligen havererat, lyckligtvis innan bygget är upphandlat i detta fall.
Tänkte starta en omröstning+ diskussion i frågan nu i GOV som vi kan hänvisa till.
Det finns många olika alterantiv som måste utredas och som är båda smarta och billiga jfrt med vad politikerna lyckats binda upp sig till, så det blir en flervalsomröstning, som fylls på efter hand.
joasi skrev:Ser det inte väldigt mycket ut som om vi tar ställning i sakfrågan med den här typen av aktivitet? Och borde vi inte lyfta blicken lite till hur demokratin fungerar generellt istället för att fokusera på ett enskilt fall.
Ad's ståndpunkt är så vitt jag förstår att det inte räcker att göra små justeringar av dagens system med fler folkomröstningar, folkinitiativ etc. utan att vi behöver ett systemskifte till flytande demokrati där direktdemokratin är grundläggande och representativiteten implementeras ovanpå denna. Kanske att man kan belysa den iden i samband med en enskild fråga som den här, men det låter inte som att det är tanken med det här projektet, utan snarare att kampanja för en folkomröstning i en fråga där politikerna möjligen inte ligger i fas med folkopinionen, vilket förutom att det kan uppfattas som ett ställningstagande i sakfrågan också kan uppfattas som ett legitimerande av det befintliga systemet.
joasi skrev:Ok, om det handlar om att visa på Ad som alternativ till traditionella omröstningar så kan det vara bra. Men då ska vi inte ställning för folkomröstning i frågan utan istället förklara att det finns ett bättre alternativ.
Sen undrar jag fortfarande varför folk vaknar först nu när frågan avgjordes politiskt för mer än ett år sedan. Har politikerna mörkat eller har den granskande journalistiken inte gjort sitt jobb?
Och du kanske skulle passa på att ändra rubriken på tråden om avsikten inte var att ta ställning i sakfrågan.
joasi skrev:Ok, om det handlar om att visa på Ad som alternativ till traditionella omröstningar så kan det vara bra. Men då ska vi inte ställning för folkomröstning i frågan utan istället förklara att det finns ett bättre alternativ.
Sen undrar jag fortfarande varför folk vaknar först nu när frågan avgjordes politiskt för mer än ett år sedan. Har politikerna mörkat eller har den granskande journalistiken inte gjort sitt jobb?
Och du kanske skulle passa på att ändra rubriken på tråden om avsikten inte var att ta ställning i sakfrågan.
haja skrev:Javisst. Folkinitiativ gäller för landsting också.
Och landstinget ansvarar för mycket av kollektivtrafiken. Men om trängselskatter kan de väl inte besluta om? Jag menar det ingår inte inom deras beslutsområde.
Men det finns ju annat....att starta folkinitiativ för/emot.
Magnus Gustavsson skrev:haja skrev:Javisst. Folkinitiativ gäller för landsting också.
Och landstinget ansvarar för mycket av kollektivtrafiken. Men om trängselskatter kan de väl inte besluta om? Jag menar det ingår inte inom deras beslutsområde.
Men det finns ju annat....att starta folkinitiativ för/emot.
Nja, regionen skulle kunna varit finansiär tillsammans med staten och en eller flera kommuner.
Detta blev dock inte fallet.
Men en regionskatt är nog mest rättvis så därför borde det övervägas i detta fall.
Och som sagt så skyller politikerna i Göteborg på att de inte kan hålla en folkomröstning där eftersom det berör hela regionen...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst