OMRÖSTNING STARTAD i GOV
Bör vi dela partipresentationen (vad Aktiv Demokrati vill) och politiska diskussioner, eftersom AD är politiskt neutralt?
Som jag uppfattar det är AD:s syfte att förändra den demokratiska processen i Sverige, inte tillhandahålla diskussionsforum för en direktdemokratisk debatt.
Olika lösningar har presenterats för hur man löser problemet med att extremåsikter och diverse olika beteenden i forumen inte ska sammakopplas med AD som parti. Striktare regler i forumen etc. Även om dessa åtgärder har goda intentioner tror jag inte de är tillräckliga.
Användartester av hur människor använder internet visar att människor läser inte webbsidor som vi tror, systematiskt från vänster till höger, utan man skummar igenom innehåll på jakt efter något som verkar vara det man söker eller låter intressant.
Med ovanstående i åtanke är det inte orimligt att anta att eventuella dislcaimers (åsikterna på denna sida är inte AD:s åsikter) inte läses och sammankoppling med AD och olika politiska åsikter sker vare sig vi vill eller inte. För en webbplats som till exempel Flashback, vars syfte är att tillhandahålla en webbplats för öppen diskussion, med utrymme för inslag av extremåsikter and beyond, är detta inget problem. Medan AD skulle kunna få stora problem om media sammankopplade oss med extremåsikter eller personangrepp i forumen.
För egen del vill jag gärna rekommendera webbplatsen för vänner och bekanta, men avstår pga av att jag känner mig osäker på om jag vill bli associerad med vissa beteende i forumdelen.
Frågan för omröstningen är sålunda: Ska vi flytta alla politiska diskussionsforum till annan webbplats?
De skulle förslagsvis kunna ligga på en egen domän, eller ett befintligt forum där vi skapar en AD-sektion.