joasi skrev:Jag har aldrig tyckt att Aktiv demokrati är det perfekta namnet, men jag tycker inte heller att namnet måste vara allt för beskrivande. Ordet aktiv tycker jag ändå fångar mycket av vad vi står för eftersom det stora problemet idag är att det är så svårt att vara aktiv och bidra i politiken. Vi vill erbjuda verktygen för större och bredare aktivitet bland medborgarna.
Själv tycker jag att Aktiv Demokrati och partiloggan är intetsägande. Men det är en annan diskussion.
joasi skrev:Sedan är en viktig aspekt att i somras fanns en stor entusiasm inför sammangåendet med fd DemoEx. Nu har det gått ett halvår snart och jag har Inte sett motsvarande entusiasm från deras sida,
Hur mäter du entusiasmen du sett och numera inte ser?
Omröstningarna hos AD har visat att intresset för en sammanslagning är tydligt. Däremot visar arbetet med det förenklade partiprogrammet och stadgarna som gjorts att intresse för att ens återkoppla på det arbete, som medlemmar gett av sin fritid för att genomföra, är i princip obefintligt.
joasi skrev:eller särskilt mycket verkstad över huvud taget.
Jag har varit med i AD i 1,5 år och har inte sett mycket verkstad överhuvudtaget. Det är ett väldigt litet gäng som utför någon verkstad alls och det är i stort sett alltid samma personer.
Jonas arbetsbörda är helt barock.
joasi skrev:Tiden börjar bli knapp och jag tror det är bättre att marknadsföra AD ytterligare en valrörelse
Att det är bråttom inför valet är vi överens om. Något som AD:s medlemmar verkar ta lite notis om. Namninsamlingen till exempel rör sig inte åt något håll alls.
Låt säga att vi står fast vid AD inför valet. Vad är planen? Vem ska utföra planen?
joasi skrev:Det är en otrolig skillnad hur positiva, samarbetsbenägna och aktiva vi/ni är nu mot för 4 år sedan.
Aktiva? Vi har 90 medlemmar i partiet. Hur många som är medlemmar utan att ens veta om det vet jag inte, eftersom ingen blir avanmäld som medlem för att de inte betalat medlemsavgiften.
Valet om namnet hade ett valdeltagande på 43% om jag tyder GOV rätt. Hur aktivt man tycker det är kan man ju undra, i en så viktig fråga som namnbyte för partiet.
Av de totalt 39 rösterna som lades var 19 (21%) direkta röster och resten delegerade röster (22%).
Tittar man på
Visa alla röster ser man att Jonas, som har 9 delegander, förekommer 4 gånger. Han borde rimligtvis förekomma 10 gånger, inklusive sin personliga röst. Så hur röstsammanräkningen fungerar är för mig en gåta, men det är en annan sak. Kanske Jonas kan upplysa om hur det fungerar.
Ser man vidare på
Delegaters röster finns där att läsa att en delegat i systemet är en utesluten medlem med en delegand. Man ser även att totalt är det 28,5% av delegandrösterna (8 röster) som inte fått sin röst räknad för att
deras delegater helt enkelt inte röstat.
joasi skrev:Och det verkar som att namnet Aktiv Demokrati börjar bli lite bekant utanför den innersta kretsen, vilket det inte var för 4 år sedan.
Vad grundar du det uttalandet på?
joasi skrev:Så det här är den första valrörelsen då vi har chans att märkas och bli ett av de stora partierna utanför riksdagen.
Då frågar jag igen:
1. Vad är planen?
2. Vem ska utföra den?
3. Och med vilka pengar? Vi har cirka 9000 i partikassan vid senaste räkningen.
joasi skrev:Om vi inte ägnar för mycket tid åt namnbyte, sammanslagning och allt arbete som det medför.
Vi? På de två senaste mötena för sammanslagningen har deltagandet från AD varit jag, Jonas, Thomas, Bo och Lotte. Jag tog på mig att anpassa stadgarna. Jag har även tagit på mig att skapa de två webbplatser som behövs för det sammanslagna partiet.
Det saknas funktionärer i AD. En sekreterare som inte synts till på flera månader. Jag får mejl om att man betalt in medlemsavgiften, men inte uppdaterats till fullvärdig medlem på webbplatsen. Vi har en ordförande som inte vill vara ordförande. Vi har en webbgrupp som består av två personer, jag och Jonas.
Vad gäller flytande demokrati använde sig DemoEx av flytande demokrati i början av de 11 åren de suttit i kommunen i Vallentuna, men de bestämde sig för att avbryta det till förmån för direktdemokrati för att en person fick ensam majoritet i partiet pga att 60% av rösterna delegerades till hen. Man kan ju undra hur viljan att rösta påverkades hos övriga när deras röst ändå var betydelselös. Något som DemoEx funderade över och bemötte genom att ta bort delegatsystemet.
Under mötet i Gnesta påpekades det dock från DemoEx att det är fullt medvetna om att i ett större sammanhang är flytande demokrati förmodligen helt nödvändigt och att de är öppna inför att återinföra flytande demokrati vid behov.
Avslutningsvis. Mitt engagemang i AD är oförändrat. Jag ger så mycket av min tid jag kan för att vi ska komma framåt. Jag tycker idén om flytande demokrati är den enda tänkbara, av de jag sett, som kan åstadkomma annat än kosmetisk förändring mot ett värdigare samhälle.
Men att partiet är "aktivt" - med tanke på de svårigheter vi har att ens fylla de funktionärsplatser som behövs och att samla in de återstående namn som behövs till namninsamlingen - skulle jag hävda är en stor överdrift. Att komma till webbplatsen och läsa en tråd om någon funktionär som behövs och se Jonas skriva "Kom igen nu, kan inte någon ställa upp?" gör mig mest ledsen.