Demoex (numera Direktdemokraterna) är ett lokalt parti i Vallentuna. De kommer att ha sina egna stadgar som lokalparti.
Frågan vad vi vill ha för stadgar på nationell nivå är på sätt och vis en separat fråga.
En annan fråga är ifall DemoEx vill ange i sina stadgar att de är lokalorganisationen till Aktiv Demokrati, vilket i princip är det som några av oss jobbar för.
En tredje fråga är vad vi (AD) vill heta i framtiden. Om vi har samma namn som DemoEx, och beslutar det snart kan vi ha ett gemensamt valmaterial och göra det lättare för många som tycker att det blir rörigt att hålla reda på flera olika organisationer. Om vi väntar på stadgar etc kommer vi troligen inte kunna byta namn förrän efter nästa valrörelse.
Att ha samma namn är värdefullt eftersom vi kan ha gemensamt material och gemensam valkampanj. Det underlättar för alla väljare.
Jag har börjat att fundera på kriterier för val av namn i denna tråd:
http://e2d.se/forums/topic/partiets-namn-vilka-kriterier-ska-namnet-uppfylla/Jag har argumenterat för att Flytande demokrati är en sorts direktdemokrati. Det menas att all flytande demokrati är direktdemokrati men all direktdemokrati är inte flytande demokrati. Samtidigt vill jag hävda att direktdemokrati med möjlighet att rösta via webben kommer nästan automatiskt att utvecklas till flytande demokrati. Och vi är ganska överens om att använda flytande demokrati på riksnivå och att låta respektive kommun själva bestämma vilka former de vill använda. Vi borde skriva stadgarna så att kommunpartier har frihet att pröva olika former av direktdemokrati och pröva det som fungerar bäst på platsen.
Demoex val av att frångå flytande demokrati var delvis helt enkelt beroende på att systemet i fråga krachade och det inte fanns resurser för att fortsätta med det. Det fanns även några andra problem i det som det vid tillfället inte fanns resurser att lösa.
Dessutom var vi (som var med på konferensen) ganska överens om att i marknadsföring och valkampanj flytta fokus från den tekniska lösningen, till de mer idéologiska argumenten om verklig demokrati. Att driva demokratin framåt med utökad rösträtt; Allmän rösträtt i alla frågor.
http://youtu.be/uUDeKKZRpoAJag kommer så snart jag kan att lägga upp ljudet från våra samtal så att ni alla kan ta del av hur diskussionen gick och argument fram och tillbaka.
För min del så föredrar jag namnet Aktiv Demokrati framför Direktdemokraterna. Men jag tycker att ett gemensamt namn är viktigare, så jag kan tänka mig att vi byter det.