För en tid sedan började jag få ut veckliga sammandrag från blogg och forum.
Men en stor del av våra prenumeranter går ändå inte in och är aktiva.
Dock dinns det några stycken som vill ha dessa brev och påminnelser för att de är intresserade men kanske inte har tid eller inte tycker det är praktiskt att gå in och leta i forum och blogg varje vecka.
Vad jag observerat och tänkt är: Vi behöver inte försöka tvinga människor att gå med oss och bli aktiva. Men vad vi kan göra är att vi kan FINNAS till hands för att vara där vid de tillfällen då en person är öppen för att ta på sig ett nytt intresse och ny aktivitet.
Om vi exempelvis är ute på stan och pratar med 1000 olika människor så kommer vi hitta ett antal sådana personer som befinner sig i denna öppningen för att gå in i något nytt. De är inte en stor andel. Men vi behöver vara synliga för dem.
Så genom att göra webbplatsen bättre och synas på fler ställen kan vi finnas till hands för dessa. Sedan hänger det på att vi kan ta hand om dessa personer som vill göra något. Vi behöver guida dem vidare och kunna möta dem.
Och jag tror att det absolut mest effektiva är en personlig kontakt. Och det är där support-gruppen kommer in, som kan ta kontakt med dessa nya medlemmar. Se:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1412
Där till kan programmerare göra webbplatsen mycket bättre för att guida nya prenumeranter. Det finns ett växande område som heter gamification som tar erfarenhet för hut man bygger spel som suger in folk, och hur man tillämpar detta på andra områden. Vi kan alltså ta psykologin från exempelvis farmville och göra upplevelsen på webbplatsen både lätt, rolig, och meningsfull.