Hej,
Hur resonerar ni egentligen kring den hårda kopplingen till exempelvis det privatägda amerikanska företaget Facebook?
Jag ser att ni länkar vissa aktiviteter som "Facebook-event", vilka kräver inloggning (och medlemsskap) i facebook för att man ens ska kunna se dem?
Exempel:
"Möte den 5e september: Rådslag för direktdemokrati"
http://www.facebook.com/event.php?eid=187037734698990
(Sidan kräver inloggning och medlemsskap i facebook)
På sidan "Om aktiv demokrati" kan man bland annat läsa:
"Vi förespråkar fullständig transparens som en förutsättning för bra beslut. Vår organisation, ekonomi och aktivitet ska vara tillgänglig för våra medlemmar. Se menyn här i högerspalten. Säg till om det är något som saknas."
Om aktiviteterna ska vara tillgängliga för medlemmarna, och aktiviteterna bjuds in till via facebook, så krävs det med andra ord att medlemmarna är medlemmar även i facebook. Hur tänkte ni där?
I stadgarna hittar man vidare:
"§ 3 Kontinuerlig direktdemokrati
Partiets ambition är att styras med kontinuerlig direktdemokrati av sina medlemmar. Med kontinuerlig direktdemokrati menas att varje medlem vid varje given tidpunkt ska ha lika möjlighet att påverka varje gemensamt beslut. Dessutom ska partiets administration och organisation genomsyras av öppenhet och ärlighet mot såväl medlemmar som allmänheten i övrigt. Denna paragraf beskriver partiets hela ideologi och vision."
Jag tänker särskilt på "partiets administration och organisation[ska] genomsyras av öppenhet och ärlighet".
Ingår det i öppenheten att det förväntas att man har konto på facebook?
Jag ställer detta som en ärlig fråga och vill inte framföra kritik. Däremot är jag väldigt intresserad av hur ni resonerar kring detta!
MVH
Rikard