Klargörande. Det finns två ideologier, varav de flesta från AD företräder den ena (flytande demokrati) och Per den andra (klassisk direktdemokrati).
Har positionerna förändrats sedan dess och på vilket sätt?
joasi skrev:Klargörande. Det finns två ideologier, varav de flesta från AD företräder den ena (flytande demokrati) och Per den andra (klassisk direktdemokrati).
Har positionerna förändrats sedan dess och på vilket sätt?
3) flytande demokrati = majoriteten bestämmer, de politiskt aktiva med större precision (> 50%)
Magnus Gustavsson skrev:3) flytande demokrati = majoriteten bestämmer, de politiskt aktiva med större precision (> 50%)
Vad menas med detta?
Kan någon förtydliga?
För mig handlar det om tre klart åtskiljbara ideologier:
1) representativ demokrati = de som får folkets förtroende i allmänna val bestämmer (< 0.1%)
2) direktdemokrati = de politiskt aktiva i varje fråga bestämmer (< 5%)
3) flytande demokrati = majoriteten bestämmer, de politiskt aktiva med större precision (> 50%)
Magnus Gustavsson skrev:OK, så långt är jag med.
Men vad menar du med procenttalen i denna sammanställning?:För mig handlar det om tre klart åtskiljbara ideologier:
1) representativ demokrati = de som får folkets förtroende i allmänna val bestämmer (< 0.1%)
2) direktdemokrati = de politiskt aktiva i varje fråga bestämmer (< 5%)
joasi skrev:Jag kan se att frågan behöver bedömas separat på tre olika nivåer:
1) Vilken modell ska partiet använda för sin interna medlemsdemokrati?
2) Vilken modell ska partiet erbjuda väljarna där det finns representerat i parlament?
3) Vilken modell har partiet som vision att införa som statsskick i Sverige?
Återgå till Partiets utveckling
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster