"Klassisk" direktdemokrati eller representativ direktdemokrati? Med eller utan delegering?
Saken har diskuterats många gånger tidigare. Dags för en FAQ.
joasi skrev:Vi borde ha delegering inskrivet i stadgarna. Utan delegering så är det ett annat parti som jag helt skulle sakna intresse för.
joasi skrev:En skenbart relevant fråga, som jag ser det.
Vi sågar ju traditionella partier med fotknölarna, så varför ska vi se tillbaka på deras hundraåriga rutiner för interndemokrati?
haja skrev:1. Finns det något parti som använder delegering på samma sätt som AD?
haja skrev:2. Med delegering är jag övertygad om att det inte kommer att fungera i verkligheten som jag argumenterat tidigare varför.
haja skrev:3. Det gäller att ta ett steg i taget. Inte allt på en gång.
haja skrev:4. Jag är alltså inte emot delegering som sådan utan tror att det blir för komplext att tala om det pedagogiskt och för tekniskt avancerat just nu.
haja skrev:5. Det är alltså inte bästa systemet som vinner utan det lättaste att hantera och förstå för användaren/väljaren. Det räcker med direktdemokrati.
haja skrev:Finns det något parti som använder delegering på samma sätt som AD?
Inkluderat hela världen.
haja skrev:Peter.
Du gör mig besviken. Du argumenterar mot person istället för sakfrågan.
Intressant i övrigt med diskussionen. Liknar dem jag har mot religiösa om deras tro.
haja skrev:Liknar dem jag har mot religiösa om deras tro.
haja skrev:Jag har förklarat det flera gånger nu. Och vi har olika åsikter.
haja skrev:Men till stöd för mint ställningstagande eller "tro" är att det finns ingenstans som delegering i direktdemokrati är genomfört eller i många andra sammanhang att man förespråkar det.
haja skrev:Det går inte heller att bevisa att det fungerar och tvärtom.
haja skrev:Det är synd att AD inte kan omvärdera denna fråga som verkar central och en kärnfråga i partiet. Det är synd.