"Klassisk" direktdemokrati eller representativ direktdemokrati? Med eller utan delegering?
Saken har diskuterats många gånger tidigare. Dags för en FAQ.
joasi skrev:Vi borde ha delegering inskrivet i stadgarna. Utan delegering så är det ett annat parti som jag helt skulle sakna intresse för.
joasi skrev:En skenbart relevant fråga, som jag ser det.
Vi sågar ju traditionella partier med fotknölarna, så varför ska vi se tillbaka på deras hundraåriga rutiner för interndemokrati?
haja skrev:1. Finns det något parti som använder delegering på samma sätt som AD?
haja skrev:2. Med delegering är jag övertygad om att det inte kommer att fungera i verkligheten som jag argumenterat tidigare varför.
haja skrev:3. Det gäller att ta ett steg i taget. Inte allt på en gång.
haja skrev:4. Jag är alltså inte emot delegering som sådan utan tror att det blir för komplext att tala om det pedagogiskt och för tekniskt avancerat just nu.
haja skrev:5. Det är alltså inte bästa systemet som vinner utan det lättaste att hantera och förstå för användaren/väljaren. Det räcker med direktdemokrati.
haja skrev:Finns det något parti som använder delegering på samma sätt som AD?
Inkluderat hela världen.
haja skrev:Peter.
Du gör mig besviken. Du argumenterar mot person istället för sakfrågan.
Intressant i övrigt med diskussionen. Liknar dem jag har mot religiösa om deras tro.
haja skrev:Liknar dem jag har mot religiösa om deras tro.
haja skrev:Jag har förklarat det flera gånger nu. Och vi har olika åsikter.
haja skrev:Men till stöd för mint ställningstagande eller "tro" är att det finns ingenstans som delegering i direktdemokrati är genomfört eller i många andra sammanhang att man förespråkar det.
haja skrev:Det går inte heller att bevisa att det fungerar och tvärtom.
haja skrev:Det är synd att AD inte kan omvärdera denna fråga som verkar central och en kärnfråga i partiet. Det är synd.
haja skrev:Och pga. den uppfattningen har jag startat partiet Äkta Demokrati. För det största målet är att få in DD i politiska församlingar. Det är huvudmålet. Om det sedan blir AD som får in mandat är det bara att gratulera. Det viktiga är är att DD får mandat.
och det är bra att väljarna då har alternativ att välja mellan.
haja skrev:Jag har nu Äkta Demokrati att ta hand om nu men ville bara erbjuda mina erfarenheter till AD med kunskap och engagemang att vara med och leda fram att få mandat i nästa val.
joasi skrev:Utan delegering blir ekvationen aktivitet = inflytande, och det är inte särskilt demokratiskt.
Återgå till Partiets utveckling
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster