Först och främst vill jag gärna förklara några för mig vägledande principer, utan vilka det kanske är svårt att begripa hur jag resonerar.
Till att börja med så stödjer jag framförallt direktdemokratirörelsen. Den är rätt bred. Till exempel har jag ägnat större delen av mitt direktdemokratiska engagemang de senaste två åren åt att skriva en bok om flytande demokrati. Det har ingenting alls med AD att göra. Jag anser mig inte vara en sämre direktdemokrat för det. Därmed inte sagt att det är något fel med partiarbete. Det är alldeles utmärkt att det görs. Men direktdemokratirörelsen står och faller inte med sina partier på det här stadiet i utvecklingen. Därför anser jag att man t ex kan kritisera ett samgående mellan AD och DemoEx utan att för den skull vara en sämre direktdemokrat.
Sedan verkar det som att min kritik mot Skype-sammanträden missförståtts en aning. Vad jag menar är att jag personligen och subjektivt inte är särskilt förtjust i dem. Det betyder naturligtvis inte att de är dåliga på något sätt. Utmärkt för dem som gillar att kommunicera på det viset. Att det inte är fullt ut transparent behöver inte heller vara något problem. Själv kommunicerar jag t ex ganska friskt med mejl, en kommunikationsform som inte är ett dugg transparent. Problem uppstår först om man behöver kommunicera och inte kan enas om vilken kommunikationsform man ska använda.
För ordningens och min heders skull bör jag kanske också påpeka att jag när jag skrev min förra kritik inte visste att dessa stadgar var en produkt av Per Norbäck. Jag trodde, felaktigt som jag har förstått det, att det var ett AD-dokument framtaget av en mindre grupp medlemmar. Jag har framfört mina ursäkter till Per mejlledes och hoppas han inte tar den tidigare kritiken på fel sätt.
Med detta sagt återgår jag till mer traditionella repliker:
jonas skrev:Ja, åter igen... Vi saknar i stort sett alla funktioner.
Vi har exempelvis ingen sekreterare. Så hjälp till att publicera meterialet. Skriv protokoll. vänta inte på någon annan. Ta rollen som transparens-skapare.
Men vad är det egentligen för funktioner som behövs? Är inte halva vitsen med flytande demokrati att folk ska sluta vara beroende av auktoriteter och byråkrater? Borde det inte vara vår uppgift som direktdemokrater att organisera system som gör dessa funktioner överflödiga? (Ja, jag vet att detta är en extremt svår uppgift, men allt kan inte vara lätt, och man måste börja någonstans.)
peteri skrev:Finns det delar av de stadgarna du tycker saknas är det bara att föreslå det i arbetsdokumentet. Har du tid att skriva så här långa svar med "bredsidor" är det väl rimligt att anta att du har tid att klicka på en länk och skriva en kommentar eller två?
Min kritik var väl ganska tydlig med att jag inte tycker det saknas något i de föreslagna stadgarna. Väldigt mycket tvärtom faktiskt.
Vad är uteslutande och icke-transparent med att publicera ett utkast till stadgar - här i forumet - som intressenter kan reagera på?
Det är givetvis bra att det publiceras offentligt innan det klubbas igenom av en minoritet på en konferens. Men min kritik på denna punkt syftade mest på att vi som inte deltar i Skype-sammanträden inte har någon aning om vilka principer som gäller. Om man inte vet syftet med stadgarna är det givetvis svårt att bidra på något konstruktivt sätt till dem.
Du är välkommen att delta i arbetet med stadgarna och annat du tycker behöver justeras. Dokumentet ligger uppe och kan bemötas när du "har tid och lust". Det krävern ingen närvaro på Skype-möten eller andra "slutna rum".
Ska jag tolka det som att du inte tänker delta aktivt i stadgearbetet?
Som synes tidigare i tråden deltar jag för fullt i stadgearbetet. Men eftersom jag inte vet syften och principer bakom de på Googledocs publicerade stadgarna tycker jag inte att jag har så mycket att tillföra dem. Istället har jag skrivit mina egna stadgar (eller snarare mycket lätt redigerat mina, joasis och Gils gamla stadgar) utifrån de syften och principer jag tycker bör gälla för ett direktdemokratiskt parti. Hur de av mig uppfattade syftena och principerna förhåller sig till er andras vet jag inte eftersom den diskussionen mig veterligen inte har tagits på någon plats dit jag haft tillgång.
Stadgarna kommer röstas om. I vanlig ordning. Så vad avsaknaden av transparens ligger i har jag inte helt förstått av ditt inlägg.
Ofta är frågeformuleringsprivilegiet lika viktigt eller viktigare än själva omröstningsrätten. Jag skulle t ex mycket väl kunna rösta för ovan länkade stadgar. Trots att jag tycker de är dåliga i princip rakt igenom så kan ändå dåliga stadgar vara att föredra framför inga stadgar alls. Men det här vet du antagligen redan.
Därför har Per på egen hand tagit fram ett förslag till stadgar. Det är dokumentet som länkas till ovan. Så någon debatt angående vad stadgarna - specifikt ska innehålla - har inte ägt rum, mig veterligen.
I samma måtto som att när vi lagt till det som behövs är det Aktiv Demokratis nya stadgar som DemoEx får ta ställning till.
Jag ska erkänna att det inte är helt klart för mig exakt dessa stadgars utvecklingshistoria och närmaste framtid. Men som jag har förstått det är stadgarna, som de ser ut just nu, i princip ett verk av Per och de ska klubbas igenom på någon sorts konstituerande kongress i Vallentuna om en månad.
Det ger ganska lite tid för AD, en ökänt långsam organisation, att sätta något egentligt avtryck på stadgarna. Om de klubbas igenom (i Vallentuna av alla ställen) så kommer det gissningsvis vara till största delen DemoEx stadgar. Vilket inte nödvändigtvis behöver vara något fel. Men med stor sannolikhet är det inte optimalt heller.
Vad menar du att det bidrar att tänka på det sättet när man avser att skapa en gemensam organisation?
Om avsikten är att skapa en gemensam organisation till varje pris bidrar det naturligtvis inte alls. Men om ens avsikt inte är att till varje pris skapa en gemensam organisation, vilket åtminstone inte är min avsikt, så kan det tankesättet hjälpa en att förstå att man inte behöver acceptera vadsomhelst i enighetens anda. En dålig enhetsorganisation (om man nu kan kalla den det med de där stadgarna) är sämre än flera bra men splittrade organisationer. Det är alltså en uppmaning från min sida att AD inte bör acceptera en uppgörelse som inte gynnar AD. Jag är nämligen övertygad om att AD i det längre perspektivet är betydligt viktigare för direktdemokratirörelsen än DemoEx.