Herr Anders skrev:Problemet med att definiera ett reglemente, som jag ser det, är att begreppet är för vagt och för kraftfullt på samma gång. Om man definierar ett reglemente i stadgarna får detta reglemente i praktiken samma kraft som stadgarna. Men begreppet reglemente är samtidigt vagt, vem bestämmer vad som kan ingå i ett reglemente? Rimligtvis medlemsmötet, men det kommer bli svårt för alla medlemmar att löpande behålla kontrollen över ett sådant dokument.
Jag tycker du gör det onödigt komplicerat. AD har och fungerar genom ett reglemente redan nu, i den mån det fungerar. Ett reglemente är ingen helig skrift, det är bara det ställe där man samlar de beslut som påverkar partiets fortsatta verksamhet. Om någon undrar vad som gäller så är det bara att titta i reglementet. Reglementet ändras, som jag redan har skrivit, genom vanliga medlemsomröstningar. Titta gärna på det befintliga reglementet för att få en mer konkret bild av vad det är. Det ligger gömt under menyn "blogg" av någon anledning
Herr Anders skrev:Jag ser en möjlig risk att reglementet, om det har den kraft av pseudo-stadgar som jag tror att du avser, används till diverse tveksamma styrfunktioner, eller i värsta fall till rent maktmissbruk.
Jag ser inte den risken, tvärt om. Det är ett skydd mot maktmissbruk och godtycke.
Herr Anders skrev:Min tanke med att använda begreppet verksamhet var just att det är ett vitt begrepp som omfattar det mesta. Poängen med att stadga något om det blir då att slå fast generella principer för hela partiets verksamhet, framförallt öppenhet och transparens. Dessa principer är förstås giltiga även för reglementet, men inte begränsade till dessa. Och därmed ger de inte ett specifikt reglemente den aura av helig skrift som jag misstänker att det kan få med dina formuleringar.
Den mer generella paragrafen om transparens finns redan. Paragrafen om reglementet fyller en mer specifik funktion.
Herr Anders skrev:Nu när jag tänker på det borde det antagligen stå något om utförandemakt och arbetsgrupper under verksamhet också för att säkra deras ställning. Det är kanske inte strikt nödvändigt men det kan vara en sådan liten stickmening som sparar lite bråkande varje gång en arbetsgrupp ska tillsättas.
Mycket möjligt, eller så kan sådant regleras i reglementet.
Herr Anders skrev:Angående "enkelt tillgänglig för alla medlemmar" kontra "publikt tillgänlig" så tycker jag din formulering är elegantare men där skulle jag å andra sidan gärna flika in ett "om inte annat bestämts". Det finns trots allt fullt realistiska scenarion där man inte vill att dokumentation ska vara tillgänglig för t ex politiska motståndare, och det tror jag även kan gälla det fundamentala regelverket under vissa förhållanden.
Återigen, vi bör inte stadga något generellt om "dokument". Vissa dokument bör vara publika, andra behöver inte vara det. Men reglementet, liksom stadgarna, bör definitivt vara publika.