joasi skrev:Medlemsbeslut som reglerar partiets löpande verksamhet sammanställs i ett reglemente. Stadgar och reglemente ska finnas offentligt tillgängliga.
Herr Anders skrev:joasi skrev:Medlemsbeslut som reglerar partiets löpande verksamhet sammanställs i ett reglemente. Stadgar och reglemente ska finnas offentligt tillgängliga.
Ny variant där även arbetsgrupper fick plats. Dock en halv rad längre än ditt förslag:
Partiets löpande verksamhet bestäms av medlemsmötet eller av medlemsmötet utsedda arbetsgrupper. Regler för verksamheten sammanställs i ett reglemente som ska vara offentligt tillgängligt.
joasi skrev:Tillägg till paragraf 1: "Organisationens övergripande mål är att i Sverige införa ett styrelseskick baserat på principerna för flytande demokrati, det vill säga kontinuerlig direktdemokrati med rätt att delegera sin röst."
Organisationen eller dess medlemmar får aldrig aldrig använda odemokratiska medel för att uppnå organisationens mål.
Paragraf 2: vi behöver vara mer restriktiva till vilka som kan vara medlemmar. Som det står nu kan ett spädbarn bli medlem, vilket väl inte är avsikten. Ska vi använda en egen åldersgräns eller ska vi stryka första ledet och kort och gott säga att den med rösträtt kan bli medlem? Behöver vi en särskild form av medlemskap för barn och ungdomar som kan delta i verksamheten men inte i alla beslut?
Vi behöver säga något i paragraf 8 om vad som ska hända med partiets tillgångar om partiet upplöses. Kanske också om partiet kan upplösas på någon annan grund, t ex av medlemmarna om beslutet är enhälligt?
Herr Anders skrev:joasi skrev:Tillägg till paragraf 1: "Organisationens övergripande mål är att i Sverige införa ett styrelseskick baserat på principerna för flytande demokrati, det vill säga kontinuerlig direktdemokrati med rätt att delegera sin röst."
Vad kommer alla riktiga direktdemokrater säga om det? Skämt åsido så känns det ändå inte helt nödvändigt att vara så detaljerad i sina målsättningar.
Herr Anders skrev:Organisationen eller dess medlemmar får aldrig aldrig använda odemokratiska medel för att uppnå organisationens mål.
Osäker på om detta är ett stadgeförslag eller allmän filosofisk insikt. Men jag tycker det är överflödigt i stadgarna. Den grundläggande demokratiska principen om majoritetens bestämmanderätt finns redan formulerad på annat håll i stadgarna. Vad som åsyftas med odemokratiska medel här är därför oklart och kan tolkas rätt fritt, vilket inte är en bra sak med stadgar.
Herr Anders skrev:Paragraf 2: vi behöver vara mer restriktiva till vilka som kan vara medlemmar. Som det står nu kan ett spädbarn bli medlem, vilket väl inte är avsikten. Ska vi använda en egen åldersgräns eller ska vi stryka första ledet och kort och gott säga att den med rösträtt kan bli medlem? Behöver vi en särskild form av medlemskap för barn och ungdomar som kan delta i verksamheten men inte i alla beslut?
Du har helt klart en poäng här. Personligen skulle jag inte ha något emot att stryka delen om svensk medborgare och bara acceptera dem som äger rösträtt i svenska val. Det är i enlighet med principerna om ett knapptryckarparti. Å andra sidan tror jag det finns andra åsikter i den här frågan som jag inte vågar spekulera i.
Herr Anders skrev:Vi behöver säga något i paragraf 8 om vad som ska hända med partiets tillgångar om partiet upplöses. Kanske också om partiet kan upplösas på någon annan grund, t ex av medlemmarna om beslutet är enhälligt?
Det tycker jag faktiskt är onödigt.
joasi skrev:Jag är inte så förtjust i din formulering av flera skäl:
1) ordet "bestäms" låter mer allomfattande än "reglerar". Det är en nyansskillnad som antyder att reglementet ska beskriva hela partiets verksamhet, vilket för tankarna till någon form av organisatorisk tvångströja. Reglementet är mer tänkt som det skelett som partiets organisatoriska muskler kan ta spjärn emot, om du ursäktar utbrottet av metaforer.
2) Jag tycker absolut inte att arbetsgrupper själva ska få göra ändringar i reglementet. Tvärt om är det medlemmarna som genom reglementet definierar arbetsgruppernas uppdrag och befogenheter, i den mån de behöver definieras.
3) Om vi använder ordet reglerar så är det onödigt att nämna specifikt "regler" som ändå inte omfattar allt som ett reglemente ska innehålla. Reglementet definierar ju t ex funktioner och förtroendeuppdrag i partiet.
joasi skrev:Risken jag ser är att partiet urvattnas och blir en organisation som organiserar medborgarinitiativ (klassisk direktdemokrati inom ramen för den representativa demokratin) istället för att verka för en konstitutionell förändring i riktning mot modern direktdemokrati som ersättare för den representativa demokratin. Även om båda är att "arbeta för mer direktdemokrati" så är de två helt olika metoder och de kan till och med motverka varandra. Bättre att hålla det i två separata organisationer, varav den här organisationen verkar för det senare, vilket då bör förtydligas i stadgarna för att undvika sammanblandning. I övrigt har du en poäng i risken att använda odefinierade begrepp - men vi kan ju stryka "kontinuerlig"; både delegera och direktdemokrati är ju ganska väldefinierade begrepp.
Jag tänkte mig det som ett sätt att få in en värdegrund, liknande §5 i AD's nuvarande stadgar. Att begreppet "odemokratisk" kan bli föremål för diskussion inom partiet behöver inte vara negativt. Risken jag ser utan denna § är att rörelsen blir en ny "kommunism" där målen helgar medlen och där man under en övergångsperiod kan tillåta sig lite vad som helst om man tror att det för närmare målet, till exempel att köra över medlemmarnas vilja i vissa frågor.
Vad sägs om att stryka delen om svensk medborgarskap, men sedan lägga till att svenska medborgare över 15 år har rätt att bli medlemmar, men deras rösträtt är begränsade till vad som regleras i reglementet (tills det står något om det i reglementet så har de ingen rösträtt, men kan i övrigt vara med i alla partisammanhang)
Herr Anders skrev:Jag gör ett nytt försök med några nya formuleringar:
§ 5 Verksamhet och reglemente
Partiets löpande verksamhet beslutas av medlemsmötet eller av medlemsmötet utsedda arbetsgrupper. Funktioner och förordningar av värde för verksamheten sammanställs i ett reglemente som ska vara offentligt tillgängligt.
Herr Anders skrev:Jag misstänker att det här är en strid du får ta med någon annan än mig eftersom jag faktiskt håller med dig. Bordlägges tills fler debattörer anländer således.
Herr Anders skrev:Jag har lite svårt att se hur man skulle kunna köra över medlemmarnas vilja när det så tydligt stadgas på annat håll att medlemsmötet, dvs alla medlemmar, har den yttersta makten alltid...
Herr Anders skrev:Vad sägs om att stryka delen om svensk medborgarskap, men sedan lägga till att svenska medborgare över 15 år har rätt att bli medlemmar, men deras rösträtt är begränsade till vad som regleras i reglementet (tills det står något om det i reglementet så har de ingen rösträtt, men kan i övrigt vara med i alla partisammanhang)
Du är väl medveten om att utländska medborgare boende i Sverige har rösträtt i svenska kommunalval? Den gruppen inkluderar rätt många invandrare. Därav den tidigare formuleringen om både svenska medborgare (dvs ungdomar utan rösträtt) och de med rösträtt i svenska val (dvs invandrare utan medborgarskap). Det är lite knepigt att få till en formulering som är inkluderande utan att vara för inkluderande. Kanske var den första formuleringen trots allt den bästa.
joasi skrev:Tycker fortfarande min formulering var effektivare. Du har inte sagt vad du tycker var fel med den eftersom du letar efter alternativ. Första meningen om arbetsgrupper är lite redundant eftersom de redan nämns i §5. Att specifikt nämna Funktioner och förordningar i andra meningen tycker jag är mindre effektiv än "[det som] reglerar den löpande verksamheten".
Är du inne på att ersätta §5 i ditt liggande förslag med denna nya stadga? Min tanke var att lägga till den mellan §5 och §6
Partiets processer, rutiner, regler och funktioner ska finnas beskrivna i ett reglemente, efter att de har fastställts genom Medlemsomröstning.
Reglementet ska finnas publikt tillgängligt för läsning.
joasi skrev:1) Jag tror övriga kommer att invända mot att bara referera till flytande demokrati, för att det är ett allt för ovedertaget begrepp. Men annars gillar jag andemeningen och att den är kort. Men jag tror att den här behöver preciseras för att gå igenom. Men det är bra om vi är tydliga så att de som är emot delegering som grundläggande demokratisk princip inser att det här inte är en förening för dem.
2) Nej. Det är inte lämpligt att anta spädbarn som medlemmar i den här typen av förening. Jag tycker DemoEx hade en bra och förmodligen väl genomtänkt stadga ang. medlemskap där de tillåter medlemskap med rösträtt från 16 år och uppåt - varför inte bara kopiera det upplägget, formulerat ungefär som jag föreslog innan.
5) Jag tycker din ursprungliga §5 var alldeles utmärkt och vill inte ändra något i den, men eftersom reglementet inte nämns där vill jag ha en särskild § för det, ungefär formulerat enligt mitt senaste förslag ("...reglerar den löpande verksamheten...")
Herr Anders skrev:joasi skrev:1) Jag tror övriga kommer att invända mot att bara referera till flytande demokrati, för att det är ett allt för ovedertaget begrepp. Men annars gillar jag andemeningen och att den är kort. Men jag tror att den här behöver preciseras för att gå igenom. Men det är bra om vi är tydliga så att de som är emot delegering som grundläggande demokratisk princip inser att det här inte är en förening för dem.
Det är helt klart upp till andras välvilja. Men det känns som att flytande demokrati är ett begrepp med framtiden för sig. Jag har hört ryktas att det till och med skrivs böcker om det nuförtiden.
Problemet med DemoEx upplägg, som jag ser det, är att ett sådant här parti som vi skriver stadgar för framförallt är ett knapptryckarparti. Och knapptryckare måste oundvikligen ha rösträtt i val, vilket sextonåringar inte har. Det innebär förstås inte att även en sextonåring kan ha någon roll att fylla i en sådan här organisation. Men jag tycker ändå det är problematiskt att dra en skarp gräns vid en godtyckligt vald ålder sådär. Att DemoEx satte en hård gräns vid sexton berodde nästan säkert på att de var ett parti startat av gymnasieungdomar (dvs sextonåringar) och hade sänkt rösträttsålder inskrivet nästan lika hårt i stadgarna som direktdemokrati.
Min tanke är istället att man stadgar en mycket bred inställning till medlemskap som man sedan begränsar i reglementet.
Jag tittade lite snabbt på andra partiers stadgar och kan konstatera att även de är öppna för spädbarn. Trots det tycks de inte ha några stora problem med nappflasktillgången på sina kongresser.
Jag trodde jag hade en allierad i dig om att vi skulle hålla paragrafantalet nere. Nu blir jag besviken. Men skämt åsido så kan man väl fundera på det. Men personligen tycker jag det är bättre att slå ihop närliggande ämnen i en paragraf. Kan man få med allt i två meningar så ser jag inte riktigt anledningen att det ska spridas ut på flera paragrafer, även om paragraftiteln blir aningen otymplig.
joasi skrev:Vid närmare eftertanke så är din nya paragraf 5 lysande. Låt den vara som den är. Jag ska fundera på nya formuleringar av 1 och 2, återkommer.
Ok. Men "kommer att få" var ingen bra formulering. Man kan inte kräva att uttolkarna av stadgarna ska kunna se in i framtiden.
§ 2 Medlemskap
Som medlem i partiet kan den antas som har svenskt medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd i Sverige. Medlem med rösträtt vid riksdagsvalet har full rösträtt i medlemsmötet och rätt att kandidera till alla poster. För övriga medlemmar (till exempel minderåriga) har medlemsmötet rätt att införa begränsningar i rätten att kandidera och/eller rösta.
Som medlem i partiet kan den antas som är svensk medborgare eller äger rösträtt i svenska val.
Herr Anders skrev:§2 Medlemskap
Som medlem i partiet kan den antas som delar partiets värderingar. Personer som saknar rösträtt i svenska val kan bli medlemmar men med begränsade rättigheter.
Återgå till Partiets utveckling
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster