Uppdatering av första sidan:
http://somethingelse.se/filer/ad-index-03.htmlÄndringar:
1. Tog bort medlemslänken på anmodan.
2. Tog bort röstboxen och bloggboxen.
3. Rensade bort lite exempellänkar i sidfoten.
4. Tog bort stjärnorna vid "Dagens Röst".
Funderar även på ett budskap (fras) som tydligt sammanfattar vad AD är för nya besökare.
Jag läser just nu för 3:e gången en bok om usability på nätet, dvs hur man förenklar och förtydligar en webbplats, så att syftet blir tydligt och interaktionen blir lättare.
Tre frågor som författaren Steve Krug menar alla människor ställer sig själva omedvetet när de kommer till en ny webbplats är:
1.
Vad gör dom här? (Vad handlar sajten om?)
2.
Vet dom vad dom gör? (Ser webbplatsen professionell och seriös ut?)
3.
Vad ska jag göra nu?(Var ska jag klicka nu?)
Om svaren på fråga 1 och 3 är tydliga och lätta att uppfatta som användare, plus att svaret på fråga 2 är ett enkelt ja, har man tagit ett stort steg i designprocessen; man har kommit en god bit på vägen till en användarvänlig webbplats.
Andra exempel på detaljer värda att fundera på är:
- Användare läser inte text, de skummar till dess de hittar något som intresserar dom. Vi vet att vi inte behöver läsa all text på en sida för att hitta det vi söker för tillfället.
- Länkformuleringar bör vara tydliga och helst inte gå att missuppfatta.
- De flesta som surfar på nätet använder en teknik som kallas "muddle", dvs de klickar på saker utan att riktigt förstå hur dom fungerar. En analogi är att det är få människor som läser manualer grundligt innan de börjar använda en apparat de precis köpt.
- Vi tar inte optimala beslut på nätet, vi "satisfice". Alltså en blandning mellan "Satisfying" och "Sufficing". Som exempel nämns att till exempel brandmän överväger inte alla tillgängliga alternativ, utan de använder den första rimliga planen de kommer på. För en webbplats innebär det att en besökare inte läser genom hela sidan, som en formgivare gärna vill, utan man skummar snabbt igenom och klickar på det första intressanta/rimliga alternativet.
- Tumregeln för formgivning på nätet är:
Don't make me think (titeln på boken Steve Krug författat). Ju färre mentala processer som behövs för att
använda webbplatsen desto bättre.