En användning/vidareutveckling av den metod jag utvecklat är just att förändra/förfina förslag som skall gå till omröstning. Jag antar att det fiddur menar med att ta fram fler alternativ, är att man tar fram fler alternativ som väljs i stället för andra alternativ i en flervalsomröstning. Man skulle dock också kunna tänka sig tillägg eller ändringar till de beslut som fattas. Tillägg och ändringar som man skulle kunna tillämpa valfri kombination av eller ett antal kombination av som begränsas av vissa (bi)villkor.
Sådana tillägg eller ändringar skulle kunna rangordnas efter intresse i någon form av lista, för varje ursprungligt förslag. Ordningen i listan skulle kunna bestämmas av att röstberättigade sätter poäng på olika förändrings/tilläggsförslag. Genom att på något sätt normera och räkna samman dessa poäng kan värden som man rangordnar ändringsförslagen efter räknas fram. Sedan kan den som skrev det ursprungliga förslaget införa förändrings- tilläggsförslag, då förslagsvis de förändringar som rankats högt. Utvalda förändrings/tilläggsförslag inklusive (bi)villkor, skulle sedan kunna införas i en variant av min omröstningsmetod. Resultatet av denna omröstningsprocess skulle bli det modifierade beslut som gillas bäst (enligt vissa kriterier) av röstberättigade bland de beslutsvarianter den ursprungliga förslagsställaren godkänner.
Låter mitt resonemang förfärligt krångligt. Att försöka diskutera sig fram till bra beslut är dock ofta ännu krångligare. Speciellt om många personer skall kunna delta i diskussionen. Se bara på hur svårt det är för mig att få någon klarhet i andras värderingar av för och nackdelar med min omröstningsmetod. Att rangordna i stället för att poängsätta i de fall som beskrivs ovan skulle sannolikt bli svårare, krångligare och ge sämre resultat om det alls är möjligt.
Jag skulle själv kunna programmera en sådan funktion till Aktiv Demokrati som skulle kunna användas av (ursprungliga) förslagsställare till motionsförslag och ändringsförslag av stadga mm. Det skulle dock inte alls behöva vara något tvång att använda funktionen. Jag skulle dock behöva veta vilket programspråk och gränssnitt som behövs för att detta skall fungera. (Är inte så insatt i just PHP men kan nog lära mig.)
Om någon missat det så är här länken till en demonstration av min omröstningsmetod: http://home.swipnet.se/~w-175703/index2.html
Mitt liv är liksom förstört för att ingen vill samarbeta om att göra något av mina idéer. Hur liten risk man än måste ta så förstår inte folk ens det och avfärdar mina argument på förhand. Själv tycker jag det är en utmaning att förstå och bedöma andras idéer speciell komplicerade sådana. Andra verkar dock kräva att någon stor auktoritet jag inte vet vem det skulle vara och inte får tag på först ger sitt godkännande.