Införandet av flervalsomröstningar i det valsystem jag jobbar på fick mig att fundera lite, och läsa på idéerna i partiprogrammet.
Tekniskt sett så är en vanlig ja/nej-omröstning detsamma som en flervalsröstning med bara ett val. Möjligheten att bevara status quo, att inte vilja införa något av alternativen, måste alltid vara en möjlighet. I en ja/nej-omröstning skulle man då ha alternativen:
A: Bifalles
B: Status quo - dvs Avslås
Gränssnittsmässigt blir det löjligt att sätta prioritering på dem, då man bara väljer A eller B. När det finns fler alternativ blir det lite annorlunda. T ex "Vem skall vara partiordförande för 2012?"
A: Albert Einstein
B: René Cartesius
C: Status quo - dvs ingen av ovanstående
En som inte vill stötta någon av kandidaterna, men tycker att Cartesius är mindre illa än Einstein skulle rösta 1C, 2B, 3A. Gränssnittsmässigt skulle en noscript-sida vara typ:
Fyll i prioriteterna 1, 2 & 3:
[ ] Albert Einstein
[ ] René Cartesius
[ ] Ingen av ovanstående
..som sedan kan kompletteras med ett js-gränssnitt där man kan dra alternativen från alternativslistan till en röst-yta där man kan sortera dem (t ex med jquery-ui sortables: http://jqueryui.com/demos/sortable/#connect-lists )
Döpandet av "status quo"-alternativet kan inte vara fritt för den som skapar omröstningen, då det skulle kunna färgas negativt, typ "Jag är dum i huvudet och vill inte genomföra någon av ovanstående alternativ". Vi skulle kunna konsekvent kalla det för "Avslås" för envals-frågor (som i dagsläget, att det blir bifalles/avslås), och "Inget av ovanstående" för flervalsfrågor.
Därpå kommer frågan om hur man räknar ackumulerat stöd för en flervalsfråga. Min tanke är att man vänder på prioriteringen. Dvs, rösten 1C skulle ge C 3-1=2 poäng, 2B skulle ge B 3-2=1 poäng och 3A skulle ge A 3-3=0 poäng. Alla alternativ får sitt stöd ihopräknat på integral med tiden, men istället för att ha ett specifikt mål som säger hur stor integralen skall bli (som i partiprogrammet, 7 röst-dagar * antal röstberättigade) så skulle man ha en gräns för hur mycket större integralen måste vara än det näst största.
Låt säga att vi har 3 röstberättigade, och demokratikonstanten ligger på 7 röstdagar. Då måste det vinnande förslagets ackumulerade stöd bli 7*3=21 röstdagar högre än det näst mest stödda förslaget. Så, om 2 röstar på A och 1 på B omedelbart när förslaget ges, så krävs 21 dagar för förslaget att gå igenom.
Frågan är om demokratikonstanten skall ha samma nivå oavsett hur många alternativ som finns. I en flervalsfråga med många närliggande alternativ, t ex att välja partinamn mellan "Aktiv demokrati", "Aktiv Demokrati" och "Skräppartiet" (bland andra alternativ). I sådana situationer skulle man snarare vilja stötta olika alternativ olika mycket, än att bara prioritera dem. Kanske vill man istället gradera hur mycket man stöttar ett förslag, från 0-10, t ex:
[ 10 ] Aktiv demokrati
[ 9 ] Aktiv Demokrati
[ 0 ] Skräppartiet
[ 1 ] Inget av ovanstående
Jag skulle hellre se inget av ovanstående än att det blir "Skräppartiet". ...fast här börjar min röst på "Inget av ovanstående" likna nån sorts taktikröstning. Ur pedagogiskt perspektiv skulle det i så fall bli mer korrekt med en gradering -10 - 10:
[ 10 ] Aktiv demokrati
[ 9 ] Aktiv Demokrati
[-10 ] Skräppartiet
[ 0 ] Inget av ovanstående
Men, om det finns fler än 10 eller 20 alternativ, så måste skalan utökas för att kunna välja, och det blir otydligt vilken ordning man röstar mellan olika kandidater. Finns det skäl att ha rangordning för vissa frågor och gradering i andra fall? Förmodligen krånglar det till mer än det hjälper.
Ett js-gränssnitt för rangordning och gradering i ett skulle kunna vara att dra alternativen till en skala, och på så vis kunna placera de alternativ man gillar högt på skalan, ha ett mellanrum och sedan de alternativ man vill avslå... men det blir inte enkelt nog. Jag har en känsla av att vi får nöja oss med rangordning, eller kommer någon på ett bättre gränssnitt för gradering?