gilroitto skrev:Man kan få det att bli mer seriöst än ett enkelt klick med seriös framtoning i röst-förfarandet - certifikatbilder, koder osv. Och man kan ge användaren en seriös sammanfattning för att göra sig ansvarig för sig själv iaf.
Jag ser inget skäl att inte göra röstningsförfarandet så smidigt som möjligt. Att avskräcka oseriösa röstare genom att göra proceduren onödigt komplicerad är inte rätt väg att gå.
gilroitto skrev:Jag tror dock verkligen att tanken på att alla röster måste vara offentliga, känns som ett starkt hot mot demokratin för många - iaf känner jag det så.
Om vi redan levde i en direktdemokrati och var vana vid att rösta anonymt i sakfrågor så skulle jag förstå ditt argument. Men nu jämför vi två "extremdemokratiska utopier" mot varandra. Din är kanske mer extremdemokratisk än min, men att det skulle bli mindre demokratiskt än idag för att vi tillåter 7 000 000 väljare att delta i riksdagsomröstningarna istället för bara 349 har jag svårt att se. Om den lite mindre extremdemokratiska varianten visar sig fungera bra i praktiken så skulle man ju kunna överväga att gå ett steg längre och dessutom tillåta anonymitet i riksdagsomröstningarna.
gilroitto skrev:Då skulle man hellre helt ta bort möjligheten att rösta direkt
Du menar som idag + att man får ändra delegat när man vill? Varför ser du det som en försämring att dessutom lägga till möjligheten till direktröstning om den inte är anonym?
gilroitto skrev:, men att man tillfälligt i en den enskilda frågan kan delegera till någon som redan har låst sin röst på ett visst svar - vilket kommer vara möjligt i vilket fall om man måste redovisa direkta röster offentligt.
Jag vill absolut inte ha en låsningsmekanism, varken för väljare eller för delegater. Alla måste ha möjlighet att reagera på nya fakta och argument ända till slutet av omröstningen.
Inte heller delegering i en enskild omröstning bör vara anonym enligt samma argument som för direktröstning.