Jag har haft tankar kring ett nytt demokratiskt system och skulle vilja ha lite synpunkter kring det. Det är en utveckling av den representativa demokratin för att göra den representativ på riktigt. Jag har inte sett förslaget någon annanstans, så jag kallar det för Superrepresentativ demokrati tills jag vet vad det ska kallas.
1. Man röstar var 4:e år som nu i ett valbås fast över internet, eller hemma via internet med någon form av e-legitimation. Röst kopplas till dig som person, men kan inte ses av någon annan.
2. Det är obligatorisk personval, så man måste kryssa för någon kandidat när man röstar.
3. Antal mandat ett parti får i riksdag är beroende av hur många röster partierna totalt sett får.
4. Antal röster för de invalda riksdagsledamöterna visas i valresultatet. Detta är nu en siffra som visar hur många av befolkningens röster de invalda ledamöterna representerar om befolkningen är passiv efter valet. Här visas också hur många personkryss för varje parti som är på personer som inte fick mandat. Dessa röster fördelas ut jämnt på de invalda riksdagsledamöterna för samma parti. De röster som gick till något parti som inte kom in i riksdagen står de outdelade tills vidare.
5. Efter valet kan man besöka regeringens hemsida (eller den sidan som är byggd för detta ändamål), logga in med sin e-legitimation, och flytta sin obligatoriska röst till någon av de andra 349 folkvalda ledamöterna. Det är något som de som inte fick den personen de kryssade i personvalet kanske vill göra. Det är också användbart om någon ledamot hoppar av politiken, avlider eller liknande.
6. Vid en votering i riksdagen så är varje personkryss en ledamot har värd en röst, så hur stor makt ledamöterna har bestäms av hur många personkryss de har.
7. Om man har en åsikt i en enskild sakfråga som inte stämmer överens med hur ens obligatoriska representant tänker rösta, så kan man logga in och välja att ens röst temporärt ska flyttas till en annan riksdagsledamot för just den specifika sakfrågan.
På detta sätt så skulle man som medborgare exempelvis kunna flytta över sin röst till någon riksdagsledamot som har proklamerat att de ska rösta mot exempelvis datalagringsdirektivet eller något annat. Alla medborgare som vill det, skulle få mycket större demokratiskt inflytande än idag. Demokratin blir levande och representativ på riktigt!
Det skulle också gynna möjligheten att lägga sin röst på småpartier, eftersom om ett litet parti inte kommer in i riksdagen, kan de medborgare som röstade på det ändå gå in och välja att någon ledamot från de större partierna man tycker bra om ska vara ens obligatoriska representant. Det enda man riskerar att kasta bort är hur många mandat ett parti får i riksdagen.
Om en ledamot skulle visa sig vara med i någon skandal folket verkligen inte gillar, skulle det troligen inte dröja speciellt länge innan folket aktivt väljer bort ledamoten som representant så att han/hon enbart representerar sig själv, och han/hon skulle därmed få mycket mindre representativ makt att påverka i riksdagen.
Vad tycker ni om detta? Visst låter det rätt bra?