Roger skrev:Just nu har vi möjlighet till livslånga mandat för våra delegater. Jämför riksdagen som väljs om efter 4 år. Detta är en risk för korruption och lobbying mot ett fåtal starka delegater. Delegater tillåts rösta om frågor gällande delegatmakt och delegatförmåner. Vi har en delegat som också är administratör för valsystemet. Om man inte ser risker med detta så vet jag inte hur man tänker? För mig är det uppenbart att vi måste begränsa delegatmakten på något sätt. Annars blir berörda direktväljare överkörda av toppen.
Jag håller helt med om problembeskrivningen. Men det är inte självklart att problemen ska lösas med fler regler. Det finns alternativ:
1) Gör det valbart per omröstning om delegering ska användas eller inte - så småningom hittar vi fram till en bra avvägning gemensamt och formulerar den i reglementet
2) Vi väljer inte in Jonas på alla poster - visst är det bekvämt att ha en person som gör allt och gör det bra, men det finns nackdelar med det upplägget också...
3) Som sagt, vi håller ordning på röstlängden. Dags att välja in en ny medlemsadministratör kanske. Roger, känner du dig sugen att axla ansvaret (och få exklusiv inside information om alla medlemmar)?
4) Vi uppmuntrar fler aktiva medlemmar att bli delegater. Man kanske kan lägga upp en kampanjsida för det på förstasidan på samma sätt som vi har gjort för namninsamlingen
5) Visa vilken röststyrka varje delegat röstar med när de listas i omröstningar (synliggör problemet)
6) Avskaffa den anonyma röstningskoden och visa alias istället på sidan där alla röster presenteras (synliggör problemet om det är många inaktiva eller icke-medlemmar som röstar/delegerar), behöver vi verkligen absolut valhemlighet när vi röstar internt inom partiet? Vi är väl i så fall det första parti som känner behov av det.