peteri skrev:Om vi vill att makten ska ligga hos de medlemmar som engagerar sig i partiet, skulle det kunna vara önskvärt att tiden är kortare än 4 år. Åtminstone när vi fortfarande har få medlemmar.
Vincent skrev:Att tvinga medlemmar att vara aktiva är nog ingen bra väg att gå, kan till och med få medlemmar att gå ur partiet.
Vincent skrev:Bättre vore att sända ett mejl om att ens delegering har använts och på vilket sätt och i vilken fråga.
Vincent skrev:Om man dör slutar man väl vara medlem och därmed mister man sin rösträtt. så det problemet borde väl lösa sig självt i någon mån. Visst problem om man precis förnyat sitt medlemskap när man dör.
Vincent skrev:Detta är en "Median proposition" vilket innebär, antar jag (eftersom jag inte har hitta någon förklaring på begreppet), att medianen av alla svar antas. Vilket innebär att jag inte har någon möjlighet att göra min röst hörd i denna fråga.
Vincent skrev:Delegeringen är en av partiets starkaste fördelar varför det är viktigt att inte förfela den.
peteri skrev:Vincent skrev:Att tvinga medlemmar att vara aktiva är nog ingen bra väg att gå, kan till och med få medlemmar att gå ur partiet.
Därav tillägget att tiden kan förlängas vid behov i framtiden. Nu när vi är ett så litet parti med så få medlemmar är aktiva medlemmar att föredra, menar jag. Att logga in var 6:e månade för att logga in och omförnya delegeringen genom att klicka på en knapp ser inte jag som avskräckande ansträngning. Gör du?
Vincent skrev:Bättre vore att sända ett mejl om att ens delegering har använts och på vilket sätt och i vilken fråga.
Det är en bra idé oavsett tidsgräns eller ej.
Vincent skrev:Om man dör slutar man väl vara medlem och därmed mister man sin rösträtt. så det problemet borde väl lösa sig självt i någon mån. Visst problem om man precis förnyat sitt medlemskap när man dör.
Tyvärr är det så att just medlemskapet och när det löper ut är lite luddigt i dagsläget.
Vincent skrev:Delegeringen är en av partiets starkaste fördelar varför det är viktigt att inte förfela den.
Hur menar du att en tidsgräns förfelar delegeringen?
Vincent skrev:Håller med dig i och för sig, men kan tänka mig att mejlet om att mina delegeringar gått ut försvinner i mängden av mejl eller att "har inte tid just nu"-syndromet slår till och jag sedan glömmer det.
Vincent skrev:Då kommer min röst att vara tyst till dess jag kommer på att förnya delegeringen.
Vincent skrev:Jag tror att om man bara kräver aktiva medlemmar blir det färre medlemmar. Dom kommer att rösta på de partier där dom inte behöver vara aktiva.
peteri skrev:Glömmer du att delegera eller rösta är din röst också tyst. Tanken med flytande demokrati är inte att, om jag nu ska ge mig in på de svartvita resonemangen, skapa ett system där medborgare delegerar en gång och sedan aldrig mer ägnar demokratin en tanke.
Det är ändå vuxna människor vi pratar om. Lite personligt ansvar tycker jag det är rimligt att förutsätta.
peteri skrev:Hur som helst är det kul att se din aktivitet här Vincent! Välkommen ombord.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster