"> Detta duger inte som ersättning till AD:s prioritetsomröstningar.
> I dessa skall slutresultatet leda till en viss fördelning, t.ex. olika procentsatser för olika poster i en budget.
Men väldigt ofta behäver man just 1 vinnare, t ex vem som ska bli nästa partiordförande, och då är concordette utmärkt. Den kontinuerliga röstningsmetoden bör väl bara användas när den är till fördel, då tror jag den har en stor poäng. Men ärligt talat har jag inte riktigt fattat den än, och det blir en pedagogisk utmaning att förklara för röstarna hur det fungerar och för de som ska välja röstningsmetod, när den är tillämplig. "
-Korrekt, men egentligen är condorcette bäst vid personval eller liknande.
Den kontinuerliga modellen är bäst vid alla beslut som inte kräver en fast sluttidpunkt.
Endast detta är modellens svaghet och alla frågor bör utformas så att en fast sluttidpunkt därför inte behövs.
Ett verkligt konstaterande att "demokrati måste få ta tid", äntligen alltså.
Ett annat sätt att se på detta med personval, där sådana är nödvändiga, är att även skrota traditionellt val av denna typ.
Att istället köra med pagerank (samma princip som Google använder fast för personer istf hemsidor) för att sortera ut de dugligaste individerna.
SD2 är en sådan teori:
http://groups.yahoo.com/group/sd-2
"Ett stort problem med "genomsnitts-röstningar", t ex vid en budget, är att folk mycket snabbt inser att man påverkar genomsnittet mer genom att välja extrem-värden. T ex på IMDB röstar väldigt många antingen 1 (lägsta betyget) eller 10 (högsta betyget), och IMDB har svåra bekymmer att försöka kompensera det med något slags viktat genomsnitt för att kompensera mot det - men det blir inte heller helt bra."
-Korrekt, detta har vi diskuterat och jag tycker en spärr för hur stor förändring man vill införa (t.ex max +-20%) därför behövs åtminstone när det gäller statens budgetarbete.
Även om uppenbara felsatsningar kan komma i ljuset är det bästa just att genomföra justeringar stegvis, säg månad för månad eller kvartal för kvartal. Det handlar ju oftast ändå om anställda som behöver sägas upp alternativt anställas och det tar ju tid.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.
MVH/
Magnus