av joasi » 2011-10-21 23.20
Ok, jag förväntade mig mothugg eftersom det här går emot ganska centrala delar av den ideologi som partiet förespråkar. Jag tänkte invänta lite reaktioner innan jag ger min motivering, så här kommer den nu.
Till att börja med ser jag en god politik som överordnad maximal demokrati. Jag tror att ett politiskt system som är bättre på att ge människor vad de vill ha och behöver är bättre än ett system som är sämre på detta, oavsett grad av demokrati.
Jag är också intresserad av att hitta ett system som kan accepteras av folk som arvtagare till det system vi har idag. Givet de förutsättningar som föreligger. Inte ett system som på ett teoretiskt plan kan sägas fungera oberoende av den historiska kontext i vilken det sjösätts.
Speciellt har jag tagit fasta på de vanliga invändningarna:
"Folk i allmänhet är inte kapabla att själva ta bra politiska beslut, däremot kan de bedömma vilka som är det, därför är representativ demokrati bättre än direkt demokrati", och
"Det går inte att utkräva ansvar för beslut tagna av en anonym massa, ansvarsfulla beslut kräver ansvarstagande beslutsfattare." och
"Politiska beslut fattas i praktiken genom kompromisser i diskussion mellan makthavare. En anonym massa kan inte kompromissa med varandra."
Nu till mina argument för var och en av punkterna:
* Endast delegater får rösta i binäromröstningar
------------------------
Då kan de som faktiskt trycker på JA- eller NEJ- knappen hållas ansvariga för sina beslut, av sina delegander, av media och av allmänheten, precis som idag. Skillnaden är att nästan vem som helst kan bli delegat, om så bara för sig själv, och att man inte behöver göra sig besväret att bli lanserad av ett parti och flytta eller veckopendla till Stockholm för att få rösta.
* Man måste uppfylla vissa kriterier för att få representera en delegat:
- ordnad ekonomi (inga betalningsanmärkningar)
- aldrig tidigare straffad för vålds- eller bedrägeri-brott
- ej förekomma i brottsregistret (dvs inte begått något brott på senare tid)
------------------------
Om man inte kan ta ansvar för sin egen ekonomi eller sin relation till sina medmänniskor så kan man inte heller ta ansvar för landets ekonomi eller landets relationer till omvärlden och sina invånare. Media och allmänheten ställer betydligt högre krav än så här på våra beslutsfattare.
* Endast delegater med fler än x delegander får lägga förslag
- x bestäms av en medianomröstning
------------------------
Antalet delegander är den bästa kvalitetsstämpel på en delegat som finns att tillgå. Att sätta en kvalitetsribba för förslagsläggare är ett bra sätt att sålla i floden av förslag och upprätthålla en viss kvalitetsnivå på förslagen. Var ribban ska ligga bör bestämmas direktdemokratiskt (med möjlighet till deligering).
* En omröstning av annan typ än binär (sekundär) måste godkännas som giltig av en binäromröstning (primär)
- i det primära förslaget anges då om bara delegater eller samtliga röstberättigade får rösta direkt i den sekundära omröstningen
- om inget annat anges så får bara delegater rösta direkt i den sekundära omröstnignen
------------------------
Ett enkelt sätt att systematisera vilka frågor som beslutas direkt resp. endast via deligering. Det finns säkert andra varianter som kan fungera.
Jag vill lägga till att alla personval bör vara direktdemokratiska.
* En delegat har ingen egen rösträtt utan dess röststyrka bestäms av antalet delegander
* En privatperson kan delegera en röst med vikten ett vid varje omröstning där hen inte har direkt rösträtt
* En delegat röstar öppet
* en privatperson röstar anonymt
------------------------
Här tror jag inte det finns någon kontrovers.
* en delegat får ekonomisk ersättning som är proportionerlig till antalet delegander per tidsenhet.
------------------------
Lägg märke till "per tidsenhet". Långsiktigt politiskt arbete lönar sig alltså bättre än tillfällig oponionsbildning.
Jag tror inte vi kan komma på någon bättre värdemätare på en delegat än antalet delegander den kan samla över tid. Och ersättningen bör stå i proportion på värdet av delegatens arbete. Detta ger en rättvisare och bättre fördelning än dagens partistöd.
Ok, jag förväntade mig mothugg eftersom det här går emot ganska centrala delar av den ideologi som partiet förespråkar. Jag tänkte invänta lite reaktioner innan jag ger min motivering, så här kommer den nu.
Till att börja med ser jag en god politik som överordnad maximal demokrati. Jag tror att ett politiskt system som är bättre på att ge människor vad de vill ha och behöver är bättre än ett system som är sämre på detta, oavsett grad av demokrati.
Jag är också intresserad av att hitta ett system som kan accepteras av folk som arvtagare till det system vi har idag. Givet de förutsättningar som föreligger. Inte ett system som på ett teoretiskt plan kan sägas fungera oberoende av den historiska kontext i vilken det sjösätts.
Speciellt har jag tagit fasta på de vanliga invändningarna:
"Folk i allmänhet är inte kapabla att själva ta bra politiska beslut, däremot kan de bedömma vilka som är det, därför är representativ demokrati bättre än direkt demokrati", och
"Det går inte att utkräva ansvar för beslut tagna av en anonym massa, ansvarsfulla beslut kräver ansvarstagande beslutsfattare." och
"Politiska beslut fattas i praktiken genom kompromisser i diskussion mellan makthavare. En anonym massa kan inte kompromissa med varandra."
Nu till mina argument för var och en av punkterna:
* Endast delegater får rösta i binäromröstningar
------------------------
Då kan de som faktiskt trycker på JA- eller NEJ- knappen hållas ansvariga för sina beslut, av sina delegander, av media och av allmänheten, precis som idag. Skillnaden är att nästan vem som helst kan bli delegat, om så bara för sig själv, och att man inte behöver göra sig besväret att bli lanserad av ett parti och flytta eller veckopendla till Stockholm för att få rösta.
* Man måste uppfylla vissa kriterier för att få representera en delegat:
- ordnad ekonomi (inga betalningsanmärkningar)
- aldrig tidigare straffad för vålds- eller bedrägeri-brott
- ej förekomma i brottsregistret (dvs inte begått något brott på senare tid)
------------------------
Om man inte kan ta ansvar för sin egen ekonomi eller sin relation till sina medmänniskor så kan man inte heller ta ansvar för landets ekonomi eller landets relationer till omvärlden och sina invånare. Media och allmänheten ställer betydligt högre krav än så här på våra beslutsfattare.
* Endast delegater med fler än x delegander får lägga förslag
- x bestäms av en medianomröstning
------------------------
Antalet delegander är den bästa kvalitetsstämpel på en delegat som finns att tillgå. Att sätta en kvalitetsribba för förslagsläggare är ett bra sätt att sålla i floden av förslag och upprätthålla en viss kvalitetsnivå på förslagen. Var ribban ska ligga bör bestämmas direktdemokratiskt (med möjlighet till deligering).
* En omröstning av annan typ än binär (sekundär) måste godkännas som giltig av en binäromröstning (primär)
- i det primära förslaget anges då om bara delegater eller samtliga röstberättigade får rösta direkt i den sekundära omröstningen
- om inget annat anges så får bara delegater rösta direkt i den sekundära omröstnignen
------------------------
Ett enkelt sätt att systematisera vilka frågor som beslutas direkt resp. endast via deligering. Det finns säkert andra varianter som kan fungera.
Jag vill lägga till att alla personval bör vara direktdemokratiska.
* En delegat har ingen egen rösträtt utan dess röststyrka bestäms av antalet delegander
* En privatperson kan delegera en röst med vikten ett vid varje omröstning där hen inte har direkt rösträtt
* En delegat röstar öppet
* en privatperson röstar anonymt
------------------------
Här tror jag inte det finns någon kontrovers.
* en delegat får ekonomisk ersättning som är proportionerlig till antalet delegander per tidsenhet.
------------------------
Lägg märke till "per tidsenhet". Långsiktigt politiskt arbete lönar sig alltså bättre än tillfällig oponionsbildning.
Jag tror inte vi kan komma på någon bättre värdemätare på en delegat än antalet delegander den kan samla över tid. Och ersättningen bör stå i proportion på värdet av delegatens arbete. Detta ger en rättvisare och bättre fördelning än dagens partistöd.