gilroitto skrev:Jag ändrar mig lite: att vissa brott kan förhindra rätten att vara delegat kan väl vara möjligt - för att förhindra förfäran. Men man kan väl tänka att man formulerar dig som att det är en demokratiskt framröstad gräns som inte behöver vara infusad med någon ideologi som partiet står för - snarare en praktisk åtgärd såsom moderering i forumet.
Känslomässigt och intuitivt så vill jag ha alla möjliga hygienkrav på delegater. Jag skulle uppleva det som stötande om en före detta fängelsekund började extraknäcka som delegat åt sina fängelsepolare. Men samtidigt ska vi bygga ett system som fungerar och som är så neutralt som möjligt. Eftersom jag inte tror att det här är en fråga som hotar det demokratiska bygget i sig så ser jag nog helst att vi sjösätter ett neutralt system och låter användarna rösta fram begränsningar om de vill det.
gilroitto skrev:Men ordnad ekonomi och krav registrerat bolag låter väldigt elitistiskt och tror jag inte vinner över någon.
Den här idén om att folk i allmänhet skulle vara anti-elitistiska tror jag är en romantisering. Jag tror de flesta ser värdet av kompetens. Men jag tog faktiskt bort kravet på ordnad ekonomi.
Att en delegat ska vara ett registrerat bolag är mer en praktisk organisatorisk fråga. Jag ser stora likheter mellan administrationen av en delegat och administrationen av ett företag och ser inget behov att stifta särskilda bokföringslagar och annat när det redan finns fungerande lagar för företag som även kan appliceras på delegater. Näringsförbud för företag tycker jag också kan appliceras på delegater. Just att man tillämpar samma regler för delegater som för företag är ett skydd mot det sluttande planet som jag var inne på i förra inlägget.
gilroitto skrev:Och ekonomisk ersättning tycker jag personligen låter som stötande - folk reagerar på höga politikerarvoden, och om en modell låter någon bli förmögen känns det trist. Möjligtvis ersättning upp till en skälig lön - men det får absolut inte bli en drivande faktor utöver att kunna ha råd att engagera sig i det på heltid.
Jag tycker det är trist att det finns ett så starkt motstånd hos många direktdemokrater mot att det ska gå att göra karriär som politiker. Min uppfattning är att politiskt arbete både är viktigt, ansvarsfullt och kvalificerat och att politiker bör kunna få betalt därefter. Ge mig gärna ett exempel på ett samhälle som fungerar med ideella politiker så kan vi diskutera frågan vidare med det som utgångspunkt.