Forum

Vem är Aktiv Demokrati till för?

Re: Vem är Aktiv Demokrati till för?

Inläggav Urban » 2012-04-07 11.03

Josef Boberg skrev:
Urban skrev: "Vill du veta någonting, så fråga Ugglan". Är ganska säker på att hon vet och har sett mer än iaf mig. :)

Urban - detsamma för mig - och ugglan (och ALLT annat i NaturRen också för den delen) LEVER så här SuperIntelligent (video ca 6,5 min med svensk text) - som jag ser det. :wink:

Ja intressant blogg f.ö. :)
Fann diskussionen om fågelinfluensan samtidigt och den frågan var jag ganska intresserad av själv när den var på tapeten. Liksom Fukushima.
Dock ser/tar jag t.o.m källhänvisningar men en nypa salt, då dessa många ggr inte alls är kritikergranskade innan, som är minst lika viktigt.
Tillgång till referenser och fulltext till avhandlingar från andra lärosäten och universitet utanför Sverige finner man bl.a HÄR men framförallt i DiVA då. Men vi har ju annars information om Open Access HÄR.

Det finns massor av faktasidor och frågan blir då, finns det för mycket? :lol:
Jo i mitt tycke kanske, ingen vanlig person kan gå in i allt.
Men att de just finns, är otroligt bra. Då enskilda människor på ett ganska enkelt sätt kan söka fakta i frågor som är av intresse och som man kanske vill vara med i diskussioner kring, inför ev. framtida val! :wink:

En annan bra sida är Teknikbrunnen
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Registrerad: 2012-02-27 18.42

Inläggav Urban » 2012-04-10 11.32

Har ett inlägg som torde ligga i den här tråden.
Visserligen var jag själv med i PP en gång i tiden, men tycker liksom "Sven Tycker" att enfrågepartier knappt har någon funktion idag. Ja visst, det är bra att de finns. Men för att forma sina egna värderingar kring en hoper med experter som pratar grekiska i vanligt folks tycke, är svårt.
Här har Direkt Demokrati den riktiga och så viktiga funktionen som folk frågar efter, att förmedla sin ståndpunkt där man visar på vad det är som gäller.

Jag anser det viktigt att på ett enkelt sätt, försöka förklara vad det innebär när AD kommer till makten. Vad innebär det för gemene man, varför är det så viktigt att alla får ta del i alla frågor? Samt,varför är det inte det?

Ska det finnas människor/medlemmar som förespråkar AD, så måste det upp svar på frågor som vanliga människor kan tänkas ställa.
Eller vanliga frågor och svar om politiken, i en egen tråd här i forumet.
Som det är nu, är det förvisso bra. Man kan söka sig till information om sgs allt, men det måste finnas en enklare väg för de som inte orkar sitta och söka!

Nåja, detta är mitt senaste inlägg :)

Varför är DD så bra?
Sven Tycker är en blogg jag följer med glädje, han har åsikter som ofta stämmer överens med mina egna.
Som i det senaste inlägget.

Piratpartiet fortsätter att tappa medlemmar. Allt fler inser att "enfrågepartier" inte fyller någon funktion. I dag har PP 8.300 medlemmar, vilket är hälften av vad man hade för ett år sedan. Och det är bara en sjättedel av vad man hade som mest för några år sedan. Piratpartiet kan fylla en funktion som en påtryckargrupp, en opinionsbildande verksamhet. Jag håller inte med om allt, jag håller kanske inte med om så mycket. Men jag respekterar att dom har de åsikter man har och förstår i allmänhet hur man kommit fram till dom. Men att av detta göra ett politiskt parti som måste ta ställning till mängder av andra frågor också är omöjligt. Att rösta på Piratpartier är som att spela Bingo om åsikterna i de flesta viktiga politiska frågorna. Det är bra att PP krymper. Det gläder Sven!
Läs hela inlägget här
http://sventycker.blogspot.se/2012/04/om-totalt-okunniga-politiker.html

Det här är ytterligare ett bevis på att DD (direkt demokrati) behövs.
Som det är nu så kan man (även om det är svårt) engagera sig i frågor som berör.
Men det är svårt att få gehör, lika svårt som det är troligt att man från politikers håll gör som man vill i alla fall.
Med en direkt demokrati, så behöver man inte engagera sig i alla frågor. Men kan enkelt göra det i de frågor som är viktiga för en själv.
Med Direkt Demokrati så kan man antingen rösta själv, eller ge sin röst till den man anser har mest inblick i frågan och tycker som en själv.

Att följa med i politiken blir samtidigt (tror jag) ett mer vanligt och vardagligt förhållande.
Diskussioner politiska, kommer att föras i media och ge medborgarna en större inblick i densamma.
Ja det gäller både i kommunen och i landet.

Frågor som berör t.ex är hur stor makt ska media få ha?
Är det bra att vi som idag, bara får rapporter från ett håll?
Från en media som styrs av endast en familj?
Vad kan vi göra för att ta reda på de olika åsikter i frågor som berör t.ex mellanöstern?

Ja det är viktiga frågor man bör ställa sig och ni vet redan mitt svar.
Demokrati för mig är när hela befolkningen får vara med i de frågor som berör.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Inläggav MrPerfect72 » 2012-04-10 12.31

Anledningen att Piratpartiet tappar aer att Piratpartiet bestaar av maenniskor som inte aer intelligenta nog...foerrutom i den fraaga de snoeat in sig paa. Om Piratpartiet boerjar rucka paa sin insnoeade riktning laemnar dessa insnoeade givetvis partiet eftersom de inte vill boerja foerstaa naagonting annat.

Saa Nej du är antagligen inte värd att ens försöka bli medlem i IU just nu om du kommer fraan PP aeven om du fattat att PP nu aer doedfoett och sakta sjunker. Aa andra sidan visar ju detta paa en vaexande intelligens saa visst finns det hopp om ytterligare utveckling. Ditt medlemskap i AD tyder ju definitivt paa god framtida potential.

Nej. Av foerklarliga skael ställs inte några intelligensprov i AD. Det skulle sannolikt minska medlemsantalet kraftigt om IUs strikta regler applicerades.

Undersoek gaerna djupare din okunskap och inre vilja! Det leder till intelligens garanterat. Ta stoerning som ett tecken paa att du missfoerstaar naagot du trodde du foerstod!

Om du har två eller tolv barn är inte poaengen. Man maaste skilja paa privatliv och politik. Ditt beslut och din raett att ha tvaa barn baserar sig paa dagens politiska situation. Den kan vi foeraendra tillsammans. Vi kan exempelvis boerja ta bort det som kallas flerbarnstillaegg.

Intelligent att du ej heller aer religiös. Och aeven om du tror paa fabler aer du inte mer ointelligent aen de som enbart laeser mainstream-media. Man kan vakna ur detta ocksaa.

Den "superIntelligenta" videon som Josef haenvisar till verkar upplagd av en katolsk irlaendare som sannolikt avlar barn likt en kanin och inte vill foerstaa den exponentiella funktionen och att resurserna sinar. Detta illustrerar Josefs bristande foermaaga att se enkla samband och han aer givetvis diskvalificerad som medlem i Intelligent Union p.g.a. denna laaga foermaaga att se enkla samband, men jag tycker om Josef trots hans ofoermaaga och vill givetvis skapa en intelligent politik daer aeven han kan trivas.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Urban » 2012-04-10 13.13

MrPerfect72 skrev:Anledningen att Piratpartiet tappar aer att Piratpartiet bestaar av maenniskor som inte aer intelligenta nog...foerrutom i den fraaga de snoeat in sig paa. Om Piratpartiet boerjar rucka paa sin insnoeade riktning laemnar dessa insnoeade givetvis partiet eftersom de inte vill boerja foerstaa naagonting annat.

Saa Nej du är antagligen inte värd att ens försöka bli medlem i IU just nu om du kommer fraan PP aeven om du fattat att PP nu aer doedfoett och sakta sjunker. Aa andra sidan visar ju detta paa en vaexande intelligens saa visst finns det hopp om ytterligare utveckling. Ditt medlemskap i AD tyder ju definitivt paa god framtida potential.

Nej. Av foerklarliga skael ställs inte några intelligensprov i AD. Det skulle sannolikt minska medlemsantalet kraftigt om IUs strikta regler applicerades.

Undersoek gaerna djupare din okunskap och inre vilja! Det leder till intelligens garanterat. Ta stoerning som ett tecken paa att du missfoerstaar naagot du trodde du foerstod!

Om du har två eller tolv barn är inte poaengen. Man maaste skilja paa privatliv och politik. Ditt beslut och din raett att ha tvaa barn baserar sig paa dagens politiska situation. Den kan vi foeraendra tillsammans. Vi kan exempelvis boerja ta bort det som kallas flerbarnstillaegg.

Intelligent att du ej heller aer religiös. Och aeven om du tror paa fabler aer du inte mer ointelligent aen de som enbart laeser mainstream-media. Man kan vakna ur detta ocksaa.

Den "superIntelligenta" videon som Josef haenvisar till verkar upplagd av en katolsk irlaendare som sannolikt avlar barn likt en kanin och inte vill foerstaa den exponentiella funktionen och att resurserna sinar. Detta illustrerar Josefs bristande foermaaga att se enkla samband och han aer givetvis diskvalificerad som medlem i Intelligent Union p.g.a. denna laaga foermaaga att se enkla samband, men jag tycker om Josef trots hans ofoermaaga och vill givetvis skapa en intelligent politik daer aeven han kan trivas.

Nej jag kommer aldrig att bli så intelligent som du eller så pass, att jag platsar i IU.
Sedan som du säger eller på-skiner i nästan varje inlägg, om hur intelligenta man är i AD eller ej. Det får stå för dig. Kan hända att ingen mer än du platsar där heller?

Kanske lika bra att man lägger ner AD direkt, för vem i hela världen kan uppnå de krav som IU står för. En ganska viktig fråga eller frågor som direkt kommer upp i min skalle är.

-Vad anser AD om att ha någon i sitt forum som ifrågasätter alla som kommer in och försöker bilda sig en uppfattning om partiets politik, som anses ointelligent för att man har en annan uppfattning än vad IU har?
Hur kommer det te sig i framtiden tro?
Tror AD, eller är AD i direkt maskopi med IU.
Är IU AD?

Jag anser mig inte ens intelligent nog att fortsätta med politik på det här viset, utan förlitar mig mer på de mer etablerade partierna i fortsättningen.
Tack för mig och lycka till i fortsättningen!
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Inläggav jonas » 2012-04-10 14.02

Urban skrev:Ska det finnas människor/medlemmar som förespråkar AD, så måste det upp svar på frågor som vanliga människor kan tänkas ställa.
Eller vanliga frågor och svar om politiken, i en egen tråd här i forumet.
Som det är nu, är det förvisso bra. Man kan söka sig till information om sgs allt, men det måste finnas en enklare väg för de som inte orkar sitta och söka!

Det är meningen att alla frågor och svar ska finnas här:
http://aktivdemokrati.se/lista/faq/

Samt definitioner av ord och begrepp här:
http://aktivdemokrati.se/lista/ordlista/

Dessa listor är bara påbörjade. Det finns massa mer som ska upp dit och vi behöver hjälpas åt att fylla på med mer material här.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-18 22.57

Inläggav Josef Boberg » 2012-04-10 14.06

Urban skrev:Jag anser mig inte ens intelligent nog att fortsätta med politik på det här viset, utan förlitar mig mer på de mer etablerade partierna i fortsättningen.
Tack för mig och lycka till i fortsättningen!

Urban - ge ej upp - för MrPerfect72 är en före detta i AD - och AD behöver mycket "nytt blod" för att bli vad det har potential för att bli - som jag ser det.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet

Registrerad: 2008-10-19 21.26

Inläggav jonas » 2012-04-10 14.06

Urban skrev:Nåja, detta är mitt senaste inlägg :)

Varför är DD så bra?

Får vi publicera detta som en bloggpost på AD blogg?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-18 22.57

Inläggav Urban » 2012-04-10 15.16

jonas skrev:
Urban skrev:Nåja, detta är mitt senaste inlägg :)

Varför är DD så bra?

Får vi publicera detta som en bloggpost på AD blogg?

Naturligtvis Jonas och Josef, nej så lätt blir man inte av med mig :wink:
Här är mina bloggar f.ö
http://medinarnas.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Inläggav MrPerfect72 » 2012-04-12 23.12

[quote="Urban"]Nej jag kommer aldrig att bli så intelligent som du eller så pass, att jag platsar i IU.
Sedan som du säger eller på-skiner i nästan varje inlägg, om hur intelligenta man är i AD eller ej. Det får stå för dig. Kan hända att ingen mer än du platsar där heller?

Kanske lika bra att man lägger ner AD direkt, för vem i hela världen kan uppnå de krav som IU står för. En ganska viktig fråga eller frågor som direkt kommer upp i min skalle är.

-Vad anser AD om att ha någon i sitt forum som ifrågasätter alla som kommer in och försöker bilda sig en uppfattning om partiets politik, som anses ointelligent för att man har en annan uppfattning än vad IU har?
Hur kommer det te sig i framtiden tro?
Tror AD, eller [u]är[/u] AD i direkt maskopi med IU.
Är IU AD?

Jag anser mig inte ens intelligent nog att fortsätta med politik på det här viset, utan förlitar mig mer på de mer etablerade partierna i fortsättningen.
Tack för mig och lycka till i fortsättningen![/quote]

Varför inte först försöka nå din super-intelligens och sedan platsa i IU?

Om jag själv inte längre platsar i IU kommer jag givetvis pensionera mig.

Alla som har en uppfattning som inte tål att diskuteras deliberativt är ointelligent, det ska du inte se som att jag ifrågasätter dig enbart, men i stort sett alla dagens politiker, politiska partier och pk-media.

Det är inte en uppfattning som är ointelligent i sig, men oviljan att ifråga sätta den, oviljan att diskutera den. Den som inte ifrågasätter sina egna uppfattningar blir ju automatiskt för evigt ointelligent.

IU vill definitivt vara i maskopi med AD genom Valsamverkanspartiet.

IU är för närvarande ett nätverk och bildar endast parti om stort intresse för intelligent politik finns. AD är ett parti.

Om du inte anser dig intelligent är det en bra utgångspunkt för om man börjar där kan man sedan göra stormkliv och visst är det väl viktigt att vi försöker fortsätta med intelligent politik istället för motsatsen, håller du inte med mig?

Om du vill förlita dig mer på de mer etablerade partierna i fortsättningen så kan du göra det men då kommer inte demokratin att bli levande och utvecklas.

Om AD inte vill valsamverka effektivt mot 4% blir även min röst en taktikröst på ett etablerat parti i valet. IU valsamverkar givetvis om det kan leda framåt eftersom vi är intelligenta nog att göra det.

För din snabba superintelligens utveckling:
Wikiquote Epikuros, Vernon Howard, Buddha
Meditera sedan på det du läst.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Inläggav Josef Boberg » 2012-04-13 08.45

MrPerfect72 skrev:Meditera sedan på det du läst.

Meditera är en återvändsgränd - som jag ser det.
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet

Inläggav Tommog » 2012-04-15 15.56

MrPerfect72 skrev:Anledningen att Piratpartiet tappar aer att Piratpartiet bestaar av maenniskor som inte aer intelligenta nog...foerrutom i den fraaga de snoeat in sig paa. Om Piratpartiet boerjar rucka paa sin insnoeade riktning laemnar dessa insnoeade givetvis partiet eftersom de inte vill boerja foerstaa naagonting annat.
Jag är aktiv i PP och skulle vilja meddela dig två saker.

1. Det är oerhört korkat att uttrycka sig som du nyss gjorde om Piratpartister.
2. Det är många väldigt intelligenta människor i Piratpartiet.
Tommog

Registrerad: 2009-10-05 14.30

Inläggav haja » 2012-04-15 18.00

Tommog skrev:
Jag är aktiv i PP och skulle vilja meddela dig två saker.

1. Det är oerhört korkat att uttrycka sig som du nyss gjorde om Piratpartister.
2. Det är många väldigt intelligenta människor i Piratpartiet.

AD är till för de som vill ha direktdemokrati enligt AD sätt att definiera direktdemokrati. :D

Men jag är trött på att hela tiden läsa kritik från MrPerfect72 och tjatet om intelligens. Jag tycker han borde leva som han lär. Så jag har tagit några citat, taget från Intelligent Unions (MrPerfect72) hemsida:

"Då måste ren kärlek och trovärdig tro uppmuntras så att ord som är positiva och har samma innebörd för alla används så att harmoni och ordning kan skapas. Du måste också kunna ändra uppfattning när du inte har rätt så att politisk diskussion blir meningsfull."
http://intelligentunionswe.wordpress.com/intelligent-union-i-sverige/

Du har så rätt.....

" Eget ledarskap
Ledaren är goda argument. Du leder genom goda intelligenta argument och positivitet med positiva ord som bidrar positivt till intelligent utveckling. Du motiverar dig själv och alla oss andra med din intelligens i varje ögomnblick."

http://intelligentunionswe.wordpress.com/intelligent-unions-policy/ [/i]

Du har så rätt.....

PS. MrPerfect72: Ett ord i andra citatet är felstavat. :o. Vilket?
Kanske bäst att rätta till det, det ser så ointelligent ut. :roll:
Ta inte illa upp, jag säger det av kärlek, i min ointelligenta ofullkomlighet och träning i deliberativ diskurs -för att höja min intelligens och teoretiskt komma i närheten av din IQ. :D DS.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet

Registrerad: 2011-01-06 23.11

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-04-16 16.10

Jag vill ändra modereringsreglerna om inte MrPerfect byter stil.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-01-18 00.54

Inläggav Josef Boberg » 2012-04-16 16.14

Magnus Gustavsson skrev:Jag vill ändra modereringsreglerna om inte MrPerfect byter stil.

Hmmm... - Magnus - försök med att lägga Din värdefulla energi på något annat - tycker jag.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-04-17 09.07

Josef Boberg skrev:
Magnus Gustavsson skrev:Jag vill ändra modereringsreglerna om inte MrPerfect byter stil.

Hmmm... - Magnus - försök med att lägga Din värdefulla energi på något annat - tycker jag.

:lol: Jag vet, Josef...!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-01-18 00.54

Inläggav robwe » 2012-04-17 17.44

En möjlighet är också att AD gör ett officiellt avståndstagande från Intelligent Union och de principer som förespråkas där. Man skulle kunna starta en omröstning?
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-01-25 23.23

Inläggav Josef Boberg » 2012-04-17 18.15

robwe skrev:En möjlighet är också att AD gör ett officiellt avståndstagande från Intelligent Union och de principer som förespråkas där. Man skulle kunna starta en omröstning?

Detta räcker mer än väl - som jag ser det.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet

Inläggav WERY » 2012-04-23 21.07

AD är till för den antirepublikanske väljaren som vill fortsätta vara en väljare efter valvakan kan jag tänka mig
WERY
Medlem i partiet

Registrerad: 2010-10-03 23.35

Inläggav Josef Boberg » 2012-04-23 21.12

WERY skrev:AD är till för den antirepublikanske väljaren som vill fortsätta vara en väljare efter valvakan kan jag tänka mig

Det gäller ju att hålla den svenska modellen "vid liv" - eller :?:
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet

Inläggav MrPerfect72 » 2012-04-23 22.35

Blev det jobbigt att se sanningen som den är? :-) Meditation hjälper enligt min egen erfarenhet att se sanningen som den är och acceptera den. Och om hela AD inte vill börja se sanningen som den är och kommentera den om den nu på något vis är felaktig, så är inte AD ett parti för varken mig eller någon annan, anser jag. För då blir det ju ingen intelligent demokrati. Så kommentera gärna det jag skrev tidigare!

Se er störning som ett tecken på att ni inte vill börja förstå! Öppna er sedan för sanningen och er super-intelligens genom ex. meditation!
Användarvisningsbild
MrPerfect72

FöregåendeNästa

Återgå till Partiets utveckling