Har ett inlägg som torde ligga i den här tråden.
Visserligen var jag själv med i PP en gång i tiden, men tycker liksom "Sven Tycker" att enfrågepartier knappt har någon funktion idag. Ja visst, det är bra att de finns. Men för att forma sina egna värderingar kring en hoper med experter som pratar grekiska i vanligt folks tycke, är svårt.
Här har Direkt Demokrati den riktiga och så viktiga funktionen som folk frågar efter, att förmedla sin ståndpunkt där man visar på vad det är som gäller.
Jag anser det viktigt att på ett enkelt sätt, försöka förklara vad det innebär när AD kommer till makten. Vad innebär det för gemene man, varför är det så viktigt att alla får ta del i alla frågor? Samt,varför är det inte det?
Ska det finnas människor/medlemmar som förespråkar AD, så måste det upp svar på frågor som vanliga människor kan tänkas ställa.
Eller vanliga frågor och svar om politiken, i en egen tråd här i forumet.
Som det är nu, är det förvisso bra. Man kan söka sig till information om sgs allt, men det måste finnas en enklare väg för de som inte orkar sitta och söka!
Nåja, detta är mitt senaste inlägg
Varför är DD så bra?Sven Tycker är en blogg jag följer med glädje, han har åsikter som ofta stämmer överens med mina egna.
Som i det senaste inlägget.
Piratpartiet fortsätter att tappa medlemmar. Allt fler inser att "enfrågepartier" inte fyller någon funktion. I dag har PP 8.300 medlemmar, vilket är hälften av vad man hade för ett år sedan. Och det är bara en sjättedel av vad man hade som mest för några år sedan. Piratpartiet kan fylla en funktion som en påtryckargrupp, en opinionsbildande verksamhet. Jag håller inte med om allt, jag håller kanske inte med om så mycket. Men jag respekterar att dom har de åsikter man har och förstår i allmänhet hur man kommit fram till dom. Men att av detta göra ett politiskt parti som måste ta ställning till mängder av andra frågor också är omöjligt. Att rösta på Piratpartier är som att spela Bingo om åsikterna i de flesta viktiga politiska frågorna. Det är bra att PP krymper. Det gläder Sven!
Läs hela inlägget här
http://sventycker.blogspot.se/2012/04/om-totalt-okunniga-politiker.htmlDet här är ytterligare ett bevis på att DD (direkt demokrati) behövs.
Som det är nu så kan man (även om det är svårt) engagera sig i frågor som berör.
Men det är svårt att få gehör, lika svårt som det är troligt att man från politikers håll gör som man vill i alla fall.
Med en direkt demokrati, så behöver man inte engagera sig i alla frågor. Men kan enkelt göra det i de frågor som är viktiga för en själv.
Med Direkt Demokrati så kan man antingen rösta själv, eller ge sin röst till den man anser har mest inblick i frågan och tycker som en själv.
Att följa med i politiken blir samtidigt (tror jag) ett mer vanligt och vardagligt förhållande.
Diskussioner politiska, kommer att föras i media och ge medborgarna en större inblick i densamma.
Ja det gäller både i kommunen och i landet.
Frågor som berör t.ex är hur stor makt ska media få ha?
Är det bra att vi som idag, bara får rapporter från ett håll?
Från en media som styrs av endast en familj?
Vad kan vi göra för att ta reda på de olika åsikter i frågor som berör t.ex mellanöstern?
Ja det är viktiga frågor man bör ställa sig och ni vet redan mitt svar.
Demokrati för mig är när hela befolkningen får vara med i de frågor som berör.