av MrPerfect72 » 2012-02-14 21.21
[quote="joasi"] Kan vi inte presentera alias i omröstningarna under Aktiv demokrati och GOV och använda den anonymiserade nummersekvensen i övriga omröstningar?[/quote]
Jag förstår att du försöker lösa problemet Joasi.... Jag ska uttrycka mig tydligare om vad jag tror och varför:
Jag tror att fullständig spårbarhet är mycket viktigt i ett digitalt system, inte enbart för admin, men för alla deltagare och för att vara trovärdiga utåt. Vi kan kanske lita på admin idag, men vi bör inte göra det av säkerhetsskäl. Det är uppenbart.
Det är därför jag tror att öppenhet är det allra bästa på alla sätt å vis.
Nu är det ju helt riktigt så att alla beslut inte är särskilt poppis och kan gå emot den sjukligt dominante arbetsgivaren, den sjukligt dominanta frugan eller den sjukligt dominante mannen, men jag tror inte att anonym röstning löser inte den problematiken alls för en persons konto kan ju faktiskt överlåtas till den som är sjuk i huvudet.
Alltså tror jag att alla era försök till säkerhet tyvärr har haft noll verklig effekt, eller faktiskt en negativ effekt, och enbart gjort att gemene man inte kan se hur besluten kommit till och vem som röstat vad och varför.
Jag tror att allt kan vara öppet alltid och att alias är det som bör användas som anonymiserande för de som i början är lite osäkra eller behöver anonymitet av annat skäl. Då kan alla, inte enbart du själv, se enkelt att din röst räknats, men du kan också se vilka alias som röstat vad och sedan kontrollera djupare vad som ligger bakom detta och förstå saker djupare, skicka mail och fråga hur de tänkte, osv.
Lösningen på att folk inte ska låta sig domineras och sedan våga stå för vad de tycker ligger inte hos er programmerare, men hos individerna själva och hur de tillsammans utformar samhället. Då kan alla känna sig trygga att andas lugnt, tänka långsiktigt, uttrycka sig fritt och rösta öppet på det som de verkligen tror på efter undersökningar.
Det är faktiskt en aning komiskt:
För tänk er en förening där alla kommer in med en papperspåse över huvudet med ett litet alias överst på påsen, till råga på allt röstar anonymt, och att till råga på allt endast ledaren vet viĺka som är medlemmar och vad de röstat och dessutom kan manipulera resultatet....
Det kan ju nöjligtvis tänkas ligga AD i fatet att framstå som paranoida inåtvända idioter....
Demokratin börjar inte i det digitala systemet men i er egen hjärna. Befria hjärnan så följer resten med!
(Jag vill för alla nya här poängtera att jag har aliaset "MrPerfect72" dels för att visa att alla kan ha ett alias, att detta kan respekteras och dels för att det samtidigt löste frågan om sammanblandning och ständiga frågor om släktskap med en annan individ i forumet tidigare, inget annat.)
Jag tror att alla av er här inne i forumet skulle klara er fint med ett anonymt alias om ni av någon outgrundlig anledning ansåg er behöva det, ex, att någon var ute efter er och att ni hade hemlig identitet eller liknande.
Som jag ser det idag är det endast de av er med dunkla tankar som verkligen behöver alias, inte de som tänkt igenom saker och har positiva respektsabla lösningar på de problem vi står inför.
Det upplyst tänkta tål ljus.
Kram