Erik Bengtsson skrev:Jag skall försöka sammanställa lite fler exempel som visar resultatet av min omröstningsmetod. Skulle dock vilja ha indata som bygger på att röstberättigade värderar fritt, inte bara rangordnar olika alternativ.
Erik Bengtsson skrev:När det i övrigt gäller hur jobbigt och svårt det är att delta i en omröstning borde omröstningar som går ut på rangordning inte va speciellt lätta.
Erik Bengtsson skrev:Röstberättigade måste hela tiden avgöra vilka alternativ som är bättre än andra, detta val kan lätt leda till beslutsvånda om röstberättigade värderar två alternativ väldigt lika. Dessutom kan det bli en del problem för röstberättigade om de skall få in alternativ mellan andra efteråt. Ok man kanske kan ha mer flexibel inskrivning än att man sätter alternativ på olika fasta platser.
Erik Bengtsson skrev:Att min metod på något sätt skulle innehålla godtycke vill jag dock starkt dementera. Metoden bygger på väldigt tydliga kriterier. Det alternativ som får högst poäng när normerade poäng räknas samman väljs ut av omröstningen. Normeringen sker genom att röstberättigades poängsättning multipliceras med normeringsfaktorer. Dessa faktorer påverkas inte av att ett alternativ tas bort ur omröstningen, om alla röstberättigade värderar det borttagna alternativet lägre än något annat alternativ. Dessa faktorer förändras dessutom alltid kontinuerligt, d.v.s. en liten/infinitesimal förändring av röstberättigades poängsättning kan aldrig orsaka en stor förändring av normeringsfaktorerna. Omröstningen bygger på en iterativ process där normeringsfaktorer går mot vissa bestämda värden. Oavsett vilka normeringsfaktorer mellan noll och oändligheten man utgår från, får man alltid samma resultat/utfall av omröstningen.
fiddur skrev:För min del skulle ett system där jag får välja hur mycket jag stöttar ett visst alternativ kännas rimligare än att bara rangordna alternativen.
Erik Bengtsson skrev:Incitamentet att delta i omröstningar måste vara ett kollektivt tänkande där man antar att tillräckligt många andra tänker på samma sätt. Liknade kan man tänka om taktik fast ur motståndarens synvinkel. Om man själv använder en taktik för att gynna egna intressen på bekostnad av det gemensamt bästa, vad säger då att inte motståndarna gör samma sak? Det finns dock alltid rötägg som missbrukar saker. I demokratiska system måste dock rötäggen vara många för att få något genomslag.
Det viktiga är att det inte finns något enkelt sätt att missbruka ett system för egen vinning som alltid fungerar. Just oförutsägbarhet på grund av hur andra agerar, kan faktiskt vara en fördel. Med min omröstningsmetod kan det i vissa fall vara en fördel att värdera ett alternativ som de allra flesta ratar väldigt högt, detta även om en normering sker så att det inte generellt sätt lönar sig att sätta poäng i ett stort spann. (Detta kan nämligen i vissa fall effektivt sänka motståndares normeringsfaktorer.)
Erik Bengtsson skrev:Om man sätter två alternativ lika i en rangordning då kan man inte längre kalla det rangordning. Vad jag har förstått så går många principer för flervalsomröstning ut på att alternativ måste rangordnads för att undvika möjlighet till destruktiv taktik. Om man skall ha någon typ av hjälp för att placera in alternativ i en rangordning, då borde hjälpmedlet kunna flytta i sär alternativ så att man inte måste flytta många alternativ om man glömt ett alternativ som skall in emellan andra.
Erik Bengtsson skrev:Politiker brukar ofta ha en förkärlek för att hitta speciallösningar som skall lösa saker som de uppfattar som problem för någon viss grupp i något visst fall. Mycket bättre vore att som fysiker sträva efter att hitta de där enkla reglerna som kan gälla överallt. I annat fall blir det lätt att man löser ett problem (som kanske inte ens är ett problem), detta samtidigt som man skapar nya problem någon annan stans.
Erik Bengtsson skrev:Min metod för flervalsomröstningar är verkligen generell och bygger på en som jag ser det gyllene princip för hur ett slags kombinerad förhandling och omröstning bör gå till. Det vore bra om någon här var intresserad att sätta sig in i precis hur den fungerar och kommentera utgående från det. Jag kanske skulle lägga upp en beskrivning någonstans
Jag kanske också eller i stället kunde lägga upp exempel på hur min omröstning fungerar jämfört med andra om man utgår från att röstberättigade sätter poäng på alternativ.
jonas skrev:Vi behöver ett system där det inte finns en risk att det and-alternativ man angivit riskerar att slå ut sitt första-alternativ.
MrPerfect72 skrev:jonas skrev:Vi behöver ett system där det inte finns en risk att det and-alternativ man angivit riskerar att slå ut sitt första-alternativ.
Typ att alla röstar exakt vad de vill ha och att taktikröstning saknar effekt? ... Hm...
1 ABC
2.ABC
3.CAB
4.CAB
5.BCA
Modell
Antag att förstahandsvalen jämförs och det står mellan 2st A och 2st C. eftersom inte B blev förstahandsvald läggs dennes andrahandsval nämligen C. C har nu 3st, men eftersom 1 och 2 föredrar B framför C väljs även deras andrahandsval fram som är B vilket ger att 1,2 & 5 har föredragit B framför C. Vinnare B.
Taktikröstning fungerar ej i detta system... vad jag kan se...
Har jag sett detta förrut? Hmmm... Jag vill minnas att jag har det och att detta inte är min egen ide. Hm... Jag är inte helt hundra men kan det ha varit något med prioritetsomröstning i Canada? En slags tecknad youtubevideo för enormt länge sedan som jag sett?
jonas skrev:Intressant. Vore bra om du kunde leta upp denna.
Om flera ska väljas ut kan man upprepa algoritmen när förstavalet är borttaget.
Det finns säkert fall där det går runt runt.
Skulle vilja undersöka denna variant närmare.
MrPerfect72 skrev:En diskussion om IRV: "instant runoff voting"
http://www.youtube.com/watch?v=WiTvWTo8q0o
jonas skrev:MrPerfect72 skrev:En diskussion om IRV: "instant runoff voting"
http://www.youtube.com/watch?v=WiTvWTo8q0o
Om du ser högre upp i tråden kan du se att vi diskuterat IRV (Instant-runoff voting). Det var min utgångspunkt för hela diskussionen.
Det vi sedan jämfört är en variant av IRV som vi kallat för WIRV. Se diskussionen i tråden för detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster