ketti skrev:>>>>>>>>>
-Jo, varför skulle delegant (=delegat??)-konto inte kräva identifikation?
En delegat (kan vi kalla det så?) måste ju förstås hållas reda på, dels före röstningen då han/hon måste redovisa hur man tänkt rösta, dels efter för att deleganderna(de som delegerat sina röstar) skall kunna kolla att delegaten gjorde som han lovade.
>>>>>>>>>
Med att en delegant inte kräver identifikation menar jag att den inte måste knytas till en id-handling. Att ha personnummret på en som är ansvarig för delegant-kontot hjälper ändå inte om man vill veta vad den tänker rösta i förväg eller vad den har röstat tidigare (för att följa upp eller för att undersöka innan man vågar delegera sin röst). Det kan endast lösas genom tekniska spärrar(*).
(*) T ex genom att en delegants röst inte räknas förren den har varit synlig ett tag, och att röst-historiken för ett delegant-konto alltid är synligt.
Magnus Gustavsson skrev:Men om man inte har lika bra koll på delgat-konton som vanliga medlemskonton, då kan ju ett populärt delegatkonto lätt tas över av fel individer?
Eller?
Magnus Gustavsson skrev:Jag fattar inte varför vi behöver behandla delegatkonton annorlunda än vanliga konton?
Det kan vi göra om en ev. person bakom kan rösta personligen separat via sitt personliga konto.
-Det tror jag säkert, men blir det överskådligt och lätt för den väljare som vill kolla upp sin röst och hur den vandrat i systemet?
Vi vet ju vilka urvattnade förslag som till sist brukar komma igenom de filtren om överhuvudtaget..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster