av Erik Bengtsson » 2010-10-10 13.25
Att testa min omröstningsprincip (kanske skulle hitta på ett namn i stället för arr skriva min) med de exempel på som du Jonas har tagit upp tidigare i denna tråd, ger nog inte riktigt uppvisning av dess fulla potential. Vitsen är ju att röstberättigade skall kunna utvärdera alla beslut på någon flexibel skala, inte bara rangordna olika alternativ. Utgår man bara från en rangordning skulle ju t.ex. en röstberättigad kunna tycka att tre alternativ är lika dåliga och ett alternativ bra. Denna röstberättigade skulle dock ändå behöva rangordna (låta slumpen rangordna) de dåliga alternativen, vilket skulle kunna ge en irrelevant påverkan på omröstningens resultat.
I varje fall har jag provkört exemplet:
V1: A, B, C, D
V2: A, B, D, C
V3: C, B, A, D
V4: D, B, C, A
Översatt till:
A B C D
V1 3 1 -1 -3
V2 3 1 -3 -1
V3 -1 1 3 -3
V4 -3 1 -1 3
Detta ger resultatet att B väljs. Röstviljan för genom emot att i stället alternativ A väljs är ca 72%, för C 27% och 17% för alternativ D
Kvoten för röstvilja beräknas på att alternativ A, C och D väljs i stället för B. Att det alternativ som omröstningen väljer också är det alternativ som andra alternativ mäts emot är dock inte självklart. Skulle kvoten mellan ökad röstvilja genom minskad röstvilja för något annat alternativ bli lägre, då skulle detta redovisas i stället. Om t.ex. alla röstberättigades röstvilja visar enighet om att ett alternativ (inte nödvändigtvis det bästa alternativet) är bättre än ett annat (inte nödvändigtvis det sämsta), då skull kvoten bli noll.
Tilläggas bör att kvoten av röstvilja för eller emot inte bara är något som min omröstningsprincip redovisar, utan också använder för att normera röstberättigades röstviljor. Min omröstningsprincip är egentligen bara gjord för att välja ut ett alternativ. Rangordning mellan resten av alternativen kan bli ganska missvisande.
V1: A, C, D, B
V2: A, D, C, B
V3: C, B, D, A
V4: D, B, C, A
Översatt till röstvilja:
A B C D
V1 3 -3 1 -1
V2 3 -3 -1 1
V3 -3 1 3 -1
V4 -3 1 -1 3
Detta ger Dött lopp mellan alternativ C och D alternativ A röstas bort med 92%:s röstviljekvot, B med 21%:s röstviljekvot. Om röstviljekvoten beräknas ifrån C eller D är i det här fallet egalt. V1 och V2 samt V3 och V4 röstar ju lika om man byter alternativ C och D.
I båda fallen använder jag Rättviseexponent 0,5
(Jag är inte precis någon fan av Microsoft produkter men ett gammalt Office 2000 Professional paket som min mamma för länge sedan fått från skolan hon jobbade på, tycker jag är ett förhållandevis bra alternativ. Det är gjort för datorer med mindre prestanda, så det går fort och använder lite ramminne)
Någon som har Excel laddat på sin dator (t.ex. någon som programmerar på Aktiv demokratis site) kan få testköra ett makroprogram för min omröstningsprincip. Jag behöver nog i så fall fixa till Excel bladen så de blir lite mer lättförståliga samt skriva lite instruktioner.
Jag kanske borde hålla hårt i principen med tanke på hur förträfflig jag tror att den är. Makroprogrammet är dock svårt att förstå sig på och vidareutveckla utan min hjälp, så jag är nog mer rädd för att programmet ligger flera år till, utan att bli använt.