Erik Bengtsson skrev:Det vore väldigt bra om jag fick någon som helst information om vilka sammanhang ni vill använda flervalsomröstning i.
Erik Bengtsson skrev:När jag berättade om min omröstningsmetod och sa att den uppfyllde vissa kriterier. Då fick jag höra hur godtycklig och opålitlig den var utan närmare förklaring. När ni sett Schulze:s metod, då har ni inte en enda kritisk kommentar om den. Riktiga matematiker kan härleda saker logiskt och behöver inte förlita sig på några välrenommerade källor.
En del av de kriterier som listas i sammanställningen skulle även kunna anse vara negativa om omröstningsmetoder uppfyller. Consistency criterion t.ex. borde innebära mindre möjligheter att ta hänsyn till hur röstberättigade värderar alternativ i förhållande till alla alternativ och på så vis inte noggrannare se hur bra röstberättigade värderar alternativ när alternativen är fler.
Sen vad har ni för definition på rättvisa egentligen. I den meningen att röstberättigades identitet har betydelse är väll alla omröstningsmetoder rättvisa. (I så fall får man inkludera att någon har bättre information än andra om vad andra röstar.) Om man utan förklaring säger att en omröstningsmetod är mer rättvis än en annan, då kan man inte förstå så mycket.
Om en flervalsomröstning skulle kunna ge att en majoritet vill rösta för ett annat alternativ än det vinnande alternativet, om de röstar efter sin prioriteringslista. Är det då rimligt att en majoritet vill ha en sådan efterföljande tvåvalsomröstning. De som röstar emot en efterföljande beslutsändring borde ju, utgående från resultatet i de flesta flervalsomröstningar, vilja detta mycket mer än de som röstar för ändringen.
Just det här att få folk att avslöja hur mycket de vill saker och ting utan att de av taktiska skäl uppger något annat än de vill. Detta är ett problem som omröstningsmetoder borde kunna lösa så bra som möjligt. Ni verkar mest vara inne på metoder som så lite som möjligt utvärderar, hur mycket röstberättigade tycker saker och ting utan bara att de tycker det ena eller det andra.
Men vad hjälps det att resonera med er, ni kan ju bara länka, citera och eventuellt referera vad andra skrivit.
Inte precis att jag skall föra ut någon budskap om att partiet Aktiv Demokrati skulle vara någon bra idé. Ni verkar ju inte förstå er på att ta itu med de problem som folkliga distansomröstningar medför. Framförallt möjligheten för många ingående parter att förhandla fram bra kompromisser. (Perfekta kompromisser där ingen få ge avkall på något, om man skall gynna två intressegrupper gemensamt i stället för var och en för sig, det uppkommer i praktiken väldigt sällan. Syntes är nog mer en benämning på resultatet av forskning om hur något är. Inte hur ett beslut skall fattas.)
Ta gärna upp det i en egen tråd, men... Menar du att man ska köpa sig politiskt inflytande?Erik Bengtsson skrev:Jag har även idéer om hur man skulle kunna skapa ett slags kombinerat ekonomiskt och politiskt system. Ett system där kontanta medel används som ett slags röstsedlar och folk betalar ett slags mycket välriktade ideella bidrag emot att de garanteras inflytande (eller i annat fall slipper betala) i vissa (kostsamma) beslut.
Erik Bengtsson skrev:Om man kan rangordna olika alternativ i förhållande till varandra då kan man uppenbarligen ange hur bra man tycker varje alternativ är i förhållande till alla andra
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst