Jag är inte lika nöjd med varken omröstningen eller resultatet. Jag är liksom många andra tveksam till innehållet i partiprogram och den nya inledningen tycker jag inte håller måttet rent språkligt.
Några exempel på konstigheter från inledningen:
IT är ett verktyg som frigör, befriar och ökar människors tankar idéer och frihet.
Fri förekommer inte mindre än tre gånger i samma mening. Tårta på tårta på tårta.
Det är totalt förändrat jämfört med hur samhället var för drygt hundra år sedan, då de flesta av dagens politiska partier och deras ideologier.
Oavslutad mening.
Men det blir en indirekt påverkan utan att kunna påverka det direkta beslutsfattandet i kommun, landsting,riksdag och EU.
Både påverka och direkt förekommer två gånger i samma mening i samma syfte. Tårta på tårta igen.
Det innebär att du kan med AD som parti kan rösta direkt i sakfrågor som engagerar dig.
Kan förekommer en gång för mycket och på en grammatiskt konstig position.
Ju fler röster AD får i allmänna val, ju fler mandat får AD. Ju fler mandat, desto mer kan du direkt påverka sakfrågor som engagerar dig.
"Ju..., ju" eller "Ju..., desto"? Det ska nog vara det senare och hur som helst ser det konstigt ut med tre ju i rad.
AD vill bara förstärka demokratin och ge dig mer makt i politisk beslut så att du ska få vara med om att besluta i frågor som engagerar dig, när du vill och kan, på vilken nivå som helst.
politisk ska vara politiska, beslut två gånger i samma mening och "på vilken nivå som helst" låter lite för svepande.