joasi skrev:Fred har nog hamnat i fel parti. Vi är inga jämlikhetsivrare. Vi vill ha mer demokrati, varken mer eller mindre.
joasi skrev:Fred har nog hamnat i fel parti. Vi är inga jämlikhetsivrare. Vi vill ha mer demokrati, varken mer eller mindre.
TommyS skrev:Vad jag tänker på är att nu har vi varit vana vid att förlita oss på "experter" och låta dem ta våra beslut. Hur ofta har vi inte fått böja oss för någon auktoritet som är mer insatt eller vältalig?
Och hur ofta har inte dessa "experter" visat sig ha fel, medan vi själva var inne på rätt linje?
fredblomson skrev:”joasi” skriver ”Vi är inga jämlikhetsivrare”. Vilka är ”Vi”? Har ”joasi” låtit alla medlemmar rösta om vad dem tycker om t.ex. jämlikhet?
Bra. Min uppfattning hittills av dig har varit att du har en egen politisk agenda som skiljer sig ganska mycket från vår, men att du ändå använder AD och tidigare DD som plattform för att basunera ut dina egna åsikter utan att intressera dig för att delta och bidra i dialog med oss andra. Men jag kanske har fått fel uppfattning, eller du kanske har ändrat inställning. Det är glädjande i så fall.fredblomson skrev:Jag försöker bidra på mitt sätt och kommer med konstruktivt kritiska förslag och ”joasi” borde tänka efter på hur han utrycker sig och vilken roll han skall aktivera.
Vi hade nyligen en ordentlig ommöblering på toppen, vilket jag tror var välgörande för partiet. I den mån jag nu har blivit en del av den informella ledningen av partiet, så är min ambition att få in mer struktur i partiarbetet så att medlemsomröstningarna utgör en allt större del av beslutsfattandet inom partiet.fredblomson skrev:Jag ser få medlemmar och låg medlemaktivitet av vanliga medlemmar i AD. Vad vill ”joasi” göra åt det?... Sossarna kör med radikal förnyelse och topputrensning!!!...
fredblomson skrev:En ide är att gå över från toppstyrning till riktig intern direktdemokratisk styrning inom rörelsen.
fredblomson skrev:Bjud in alla medlemmar att diskutera och att rösta fram ”sats för sats” och att skriva ett nytt förnuftigt partiprogram.
Josef Boberg skrev:Joasi - jag vill ha mera medlemsstyre i AD = mera folkstyre i Riksdagen, kommuner, landsting osv. Det är något helt annat än s k demokrati - som jag ser det.
joasi skrev:Jag vet inte om jag förstår skillnaden mellan folkstyre och demokrati? demo=folk och krati=styre, eller?
joasi skrev:Jag vet inte om jag förstår skillnaden mellan folkstyre och demokrati? demo=folk och krati=styre, eller?
fredblomson skrev:Josef vill kalla DD folkstyre men vi kan inte syssla med litteratur, det räcker med politisk filosofi…
Josef Boberg skrev:fredblomson skrev:Josef vill kalla DD folkstyre men vi kan inte syssla med litteratur, det räcker med politisk filosofi…
Såväl filosofi som litteratur har jag vuxit ifrån för rätt många år sedan. Den rådande, och i ständigt förändring varande, verkligheten varje dag - är ju mångfalt mycket häftigare - än vad någon enda filosofi eller något enda litterärt verk överhuvudtaget ens har kommit i närheten av.
Vad är det för fel i att kalla DirektDemokrati för det som det ÄR = DirektFolkstyre
fredblomson skrev:Jag får kontinuerligt valpropaganda för AD men aldrig en kallelse till någon omröstning. Har du Josef? Är du nöjd med det? Vet du vilken AD-ledare är ansvarig för det?
fredblomson skrev:Ordet ”folk”, (eller ”arbetare” som sossarnas LO gillar), är nedlåtande.
På bra svenska är jag liksom du, en medborgare med lika rättigheter. I så fall kunde användas ordet ”medborgarstyre” men ordet ”direktdemokrati” är redan inarbetat!
Josef Boberg skrev:Efter ca 20 års "harvande" med begreppet "direktdemokrati" - så har det ju ej hänt någonting - i meningen att något sådant parti har lyckats med att "göra rubriker" = få uppmärksamhet.
Vad tror Du att det beror på
fredblomson skrev:Höger var och är lika med diktatur inklusive kommunistisk partidiktatur. Det du, och många kallar Vänster, var och är dem vanliga människors protest mot diktatur det vill säga direkt demokrati.…
Titta på dem pågående revolutioner! Det finns två sidor: Diktatorer och demokrater och du kan kalla dem höger och vänster!
joasi skrev:Jag tror höger och vänster är ganska glidande begepp.
Återgå till Partiets utveckling
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster