joasi skrev:Helt riktigt. Det vi gör nu fungerar inte.
Ett försök till analys varför:
- Det kan vara så att problemet ligger i själva idén: Att RDD i vår nuvarande form helt enkelt inte är svaret för den stora massan av väljare, bara för en mindre politiskt intresserad och väl insatt "elit": - i så fall, kan vi identifiera och åtgärda bristerna i vår nuvarande idégrund?
Nästan alla jag pratar med gillar budskapet. Jag tror att vi bör fokusera mer på att föra fram budskapet tydligt.
Om rubriken är "Aktiv Demokrati" så är det inte något som omedelbart fångar intresse eftersom de flesta inte vet vad det är.
Tänk istället ifall rubriken är "
Ta tillbaka makten från politikerna".
Då syftar jag på titel på sidor / webbplatser / grupper / artiklar / broschyrer / föredrag, etc. Rubriken är viktig. Och gärna med en bra bild som direkt förmedlar vad det handlar om.
"
Gör din röst hörd" tillsammans med en mikrofon i stativ tror jag inte är ett tillräckligt tydligt budskap. Tvärt om så verkar det som att de flesta först får bilden av att det handlar om poesi-afton eller liknande. Jag tror vi behöver en ny framsida.
Jag har idéer men jag skulle vilja få ett objektivt perspektiv istället för att reagera på egna eller andras idéer. ... Men med exempelvis Google Analytics kan vi iaf mäta gensvar på olika sidor. Men helst skulle jag vilja att någon som är utbildad i marknadsföring kan ta på sig detta.
joasi skrev:- Vi som är och har varit mest aktiva är tekniker och förstår inte hur man når ut, kommunicerar med och entusiasmerar större skaror av medlemmar/väljare
Skulle de aktiva varit tekniker skulle det inte tagit åtta år att implementera ett valsystem med rudimentär delegering av röster.
joasi skrev:- Historiskt har vi fått störst aktivitet när kontroversiella frågor har debatterats och det hettat till lite i debatterna. Jag tror t.o.m att de interna stridigheter som har förekommit har bidragit till att skapa aktivitet, åtminstonde tillfälligt. Vi kanske behöver frångå vår strikt opolitiska hållning lite för att få in mer av den varan och därmed skapa en större aktivitet.
Ja det verkar som om själva idén i AD undviker konflikter. Men att detta samtidigt undviker passion. Det mesta av engagemang ligger i de frågor som Ad förhoppningsvis kan vara ett verktyg för att framföra.
Men jag vill verkligen hålla fast på att AD ska vara opolitiskt. Däremot så får det gärna finnas flera partier som framför sina idéer och använder AD som teknisk plattform och strategi.
Då menar jag att vi inom AD som delar idéer skulle kunna starta upp och bilda partier med olika ändamål och vässa på retoriken och föra fram dessa.
En annan väg är att mer regelbundet lägga upp omröstningar i GOV om sådant som är av intresse för tillfället i den allmäna debatten. Det är ganska enkelt och skulle kunna göras oftare. Jag lade upp några få. Men detta skulle kunan göras mycket mer "agressivt" genom att plocka upp nyheter från massmedia och lägga upp omröstningar med koppling till diskussiostråd på AD forum och att sedan posta dessa omröstningar överallt i bloggar och social media som berör det aktuella ämnet.
joasi skrev:- Vi har inte lyckats uppnå en kritisk massa av uthålliga och aktiva entusiaster som kan hålla hjulet rullande/lågan brinnande. En eller två räcker inte tyvärr. Jag tror vi behöver minst tre individer som både är drivande och har ledaregenskaper och samtidigt kan samarbeta med varandra, men det är bara min gissning.
Japp. Det är min egen slutsats. Och jag tror att det mest logiska är att fortsätta med personliga kontakter genom att ha fler lokala möten och prata med folk på stan, dela ut lappar, föredrag, vara med på marknader, etc.
Jag har märkt vad effekten kan bli av några dagars gemensam aktion på stan kan bli. Antalet aktiva lokala medlemmar kan snabbt fördubblas och sedan förgubblas igen. Vi behöver den basen.