Ett annat förslag på hur man kan hantera denna frågeställning vore väl att varje medlem i föreningen/Partiet blev tilldelad eller fick välja ett "fejkat" personnummer, där det fejkade numret motsvarade dels medlemmen i föreningen/Partiet och även tillhörde ett eget fejkat valdistrikt...på så vis kan väl föreningen testa valsystemet utan att behöva testa med verkliga personnummer? Om allt fungerar och medlemsantalet i föreningen/Partiet växer, så är det väl sedan enkelt att med valmyndighetens hjälp "byta ut" de fejkade personnumren till medborgarnas riktiga...litegrann i stil med att byta från vänster till högertrafik?
Att det här med identiteter kan lösas på andra sätt framgår ju också t.ex. här:
http://dokumentarkiv.hh.se/hh_files/E679B65FAD9145B2.pdf/quote
Micke skrev:Partiet kanske behöver komma upp i tillräckligt stort medlemsantal så att medlemsavgifterna räcker till att avlöna någon som utför "kansli-arbete" eller vad det heter...?...där inte enbart idealismen räcker till, s.a.s.
jonas skrev:Micke skrev:Partiet kanske behöver komma upp i tillräckligt stort medlemsantal så att medlemsavgifterna räcker till att avlöna någon som utför "kansli-arbete" eller vad det heter...?...där inte enbart idealismen räcker till, s.a.s.
Vi behöver fler aktiva medlemmar.
Vad vill du hjälpa till med?
Josef Boberg skrev:Principiellt så kan jag ej se några fördelar med anonymitet. Jag tycker alla i AD borde kunna "stå upp" för vad dom gör - eller inte gör - som dom borde göra osv - med sitt riktiga namn osv.
Magnus Gustavsson skrev:Och om vi bara skulle droppa kravet ser jag stora risker med att illvilliga krafter registrerar ett stort antal fejk-medlemmar för att ställa till problem.
Micke skrev:Josef Boberg skrev:Principiellt så kan jag ej se några fördelar med anonymitet. Jag tycker alla i AD borde kunna "stå upp" för vad dom gör - eller inte gör - som dom borde göra osv - med sitt riktiga namn osv.
Det handlar inte om "anonymitet", utan hur pass detaljerad personinformation skall finnas tillgänglig hos olika organisationers och föreningars datalistor...allt som finns i USA kommer så småningom också till Sverige, och i USA har jag sett på tv att det finns något som kallas "identitets-stöld", där människor blir rånade på både det ena och det andra när någon för dem okänd gärningsman har "kapat" deras identitet...om AD har en medlemslista bestående av personnummer, namn och adress, och den sedan blir "hackad" av nå´n Nigeriabrevs-avsändare eller någon annan med kriminella avsikter så tycker jag att den risken väger lika tungt, om inte tyngre, som risken att någon person registrerar sig flera gånger för att manipulera valresultaten ...vilket för övrigt kan försvåras genom att skicka verifieringskoder till en fysisk postadress via "snigelpost".
Josef Boberg skrev:Jo... - Micke - men undantagen bekräftar ju alltid principen.
Micke skrev:Josef Boberg skrev:Jo... - Micke - men undantagen bekräftar ju alltid principen.
Har jag aldrig hört talas om... Att "undantaget bekräftar regeln" däremot, men det kanske är en annan sak?
Återgå till Partiets utveckling
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster