Forum

Vem är Aktiv Demokrati till för?

Inläggav Urban » 2012-03-30 09.50

Läste detta:
Aktiv Demokrati är till för dig som väljare, som genom Aktiv Demokrati får en möjlighet att göra din röst hörd direkt i riksdagen. Alla röstberättigade Svenskar kan bli medlemmar i Aktiv Demokrati och medlemskap i något annat parti utgör inget hinder för medlemskap i Aktiv Demokrati. För Aktiv Demokrati är nämligen lika mycket en plattform som andra partier eller politiska organisationer kan använda för att nå ut med sin politik och föra en effektiv dialog med sina väljare.

Frågan här blir att vi måste nog få fram ett förtydligande om att man inte behöver vara medlem i AD för att få vara med och rösta, men för att få vara med och rösta fram sina företrädare i AD.
Eller har jag "åter" missat något? :)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Vem är Aktiv Demokrati till för?

Inläggav jonas » 2012-03-30 11.15

Urban skrev:Frågan här blir att vi måste nog få fram ett förtydligande om att man inte behöver vara medlem i AD för att få vara med och rösta, men för att få vara med och rösta fram sina företrädare i AD.

Ja detta behöver förtydligas, för det råder ganska mycket förvirring kring detta, även i E2D internationellt.

Du behöver vara registrerad i vårt röstsystem för att rösta. Så måste det ju vara.
Men att vara registrerad i röstsystemet betyder inte att man är medlem i partiet.

Vi skiljer på partimedlemmar och registrerade användare. Dock blir det lite förvirring då båda ofta kallas för medlemmar.

Jag ändrar texten på http://aktivdemokrati.se/dd/

Tack.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-09-18 22.57

Inläggav Urban » 2012-03-30 12.38

jonas skrev:
Urban skrev:Frågan här blir att vi måste nog få fram ett förtydligande om att man inte behöver vara medlem i AD för att få vara med och rösta, men för att få vara med och rösta fram sina företrädare i AD.

Ja detta behöver förtydligas, för det råder ganska mycket förvirring kring detta, även i E2D internationellt.

Du behöver vara registrerad i vårt röstsystem för att rösta. Så måste det ju vara.
Men att vara registrerad i röstsystemet betyder inte att man är medlem i partiet.

Vi skiljer på partimedlemmar och registrerade användare. Dock blir det lite förvirring då båda ofta kallas för medlemmar.

Jag ändrar texten på http://aktivdemokrati.se/dd/

Tack.

Jo varsågod :) Men, här har vi ett problem.

För att komma in i riksdagen så måste vi få röster och röstar man på S eller något annat så,... man kan ju inte rösta på två partier. Detsamma gäller i kommunvalen.
Här kommer det verkligen an på oss att förmedla att oavsett vilken eller vilka man sympatiserar med, så är det enormt viktigt att man med AD efter att vi inträtt kan välja att få vara med i allt
som engagerar en, oavsett var motionerna kommer ifrån.
Det kommer naturligtvis bli svårare, men med bra förklaringar på frågor och om varför det är så viktigt.
Så får vi förklara, att med oss med får vi möjlighet att ge hela folket möjligheten att vara med hela tiden.
På så sätt kommer det självklart att gå. :)

En förändring till att tänka på kanske.

Byt delegat när DU vill när du är medlem
Rösta när DU vill utan medlemskap
Tyck och tänk som DU vill
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Inläggav jonas » 2012-03-30 13.18

Urban skrev:En förändring till att tänka på kanske.

Byt delegat när DU vill när du är medlem
Rösta när DU vill utan medlemskap
Tyck och tänk som DU vill

Delegat och knapptryckare är inte samma sak.

Du kan byta delegat när du vill oavsett medlemskap i AD.

http://aktivdemokrati.se/ordlista/2010/delegering/

Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Inläggav Urban » 2012-03-30 16.21

Tack jag förstår, bra att dessa länkar kommer upp och att du skapade en tråd man kan hänvisa till som förklarar mycket av sådant som folk ofta frågar om. :)
Du kan ta bort det här sista inlägget.
Mvh
http://nynashamnsblogg.blogspot.se/
som försöker finna ut hur man ska gå vidare, samtidigt som jag söker fel. Bättre att finna dem nu.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Inläggav MrPerfect72 » 2012-04-01 19.26

AD aer till foer alla med rimlig intelligens och rimlig emotionell intelligens, som jag ser det.

Alla som varit med i AD platsar absolut inte i denna definition, tyvaerr. Balansen aer rubbad, men detta har drabbat fler partier i Sverige. Det aer helt tydligt. Det var daerfoer jag kaende mig noedgad att starta Intelligent Union.

Det kan vara vaeldigt intressant foer de flesta att roesta paa AD i valet om partiet hyffsar till sig paa fler omraaden aen programmeringen och organiseringen som nu boerjar arta sig riktigt bra, ex. skaffar sig talespersoner som KAN tala sammanhaengande och att partiet valsamverkar ex. genom Valsamverkanspartiet.

Foer oavsett intelligensnivaa i Sverige som helhet eller intelligensnivaa i AD saa aer det aendaa ett kliv i raett riktning som jag ser det att detta foerbaettrats avsevaert. Detta parti medverkar till klarhet och taenkande paa laang sikt, som jag ser det, vilket kommer gynna oss alla.

Jag tror att tanken paa AD efter hand kommer bidra till mer och mer intelligens aeven om det kan se en aning moerkt ut just nu paa flera omraden. Problemet i PR-sammanhang aer mestadels pedagogiskt, eftersom AD aer nytaenkande, men problemet aer ocksaa gruppsykologiskt med tanke paa 4%-spaerren som maaste forceras i verkligheten, dessutom forceras realistiskt rent mentalt.

Fantasier om att alla kommer gaa med i AD haaller helt enkelt inte foer en kritisk granskning.

Talespersonerna aer oerhoert viktiga i dagens mediabild. Daer platsar inte Jonas idag, anser jag, aeven om han aer duktig paa att organisera i oevrigt. Intelligent foeraendring aer dock alltid moejlig oavsett om det sker genom personlig utveckling eller genom utbyte.

Saa jag vill avsluta med att AD f.n. aer till foer duktiga talespersoner som kan byta ut Jonas.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Urban » 2012-04-04 07.17

MrPerfect72 skrev:AD aer till foer alla med rimlig intelligens och rimlig emotionell intelligens, som jag ser det.

Alla som varit med i AD platsar absolut inte i denna definition, tyvaerr. Balansen aer rubbad, men detta har drabbat fler partier i Sverige. Det aer helt tydligt. Det var daerfoer jag kaende mig noedgad att starta Intelligent Union.

Det kan vara vaeldigt intressant foer de flesta att roesta paa AD i valet om partiet hyffsar till sig paa fler omraaden aen programmeringen och organiseringen som nu boerjar arta sig riktigt bra, ex. skaffar sig talespersoner som KAN tala sammanhaengande och att partiet valsamverkar ex. genom Valsamverkanspartiet.

Foer oavsett intelligensnivaa i Sverige som helhet eller intelligensnivaa i AD saa aer det aendaa ett kliv i raett riktning som jag ser det att detta foerbaettrats avsevaert. Detta parti medverkar till klarhet och taenkande paa laang sikt, som jag ser det, vilket kommer gynna oss alla.

Jag tror att tanken paa AD efter hand kommer bidra till mer och mer intelligens aeven om det kan se en aning moerkt ut just nu paa flera omraden. Problemet i PR-sammanhang aer mestadels pedagogiskt, eftersom AD aer nytaenkande, men problemet aer ocksaa gruppsykologiskt med tanke paa 4%-spaerren som maaste forceras i verkligheten, dessutom forceras realistiskt rent mentalt.

Fantasier om att alla kommer gaa med i AD haaller helt enkelt inte foer en kritisk granskning.

Talespersonerna aer oerhoert viktiga i dagens mediabild. Daer platsar inte Jonas idag, anser jag, aeven om han aer duktig paa att organisera i oevrigt. Intelligent foeraendring aer dock alltid moejlig oavsett om det sker genom personlig utveckling eller genom utbyte.

Saa jag vill avsluta med att AD f.n. aer till foer duktiga talespersoner som kan byta ut Jonas.

Inget fel med kritik, det måste man tåla om man vill hålla på med detta.
Viktigt i sammanhanget är att intelligensnivån får vi hoppas finns och är hög bland folket.
Vi är väl bara verktygen som försöker skapa ett röstnings system som håller för ändamålet?

Att ha talespersoner för att nå ut till folket om vad DD handlar om, tror jag finns. Däremot håller jag med om att "Aktiv" Demokrati kanske inte riktigt håller måttet som namn.
Läste någonstans om att det fanns fler som tyckte det.
Aktiv, har en dåligt klang iom att mycket av det som är aktivt idag är av ondo.
Jag har en idé på namn som ni kan ta med er efter detta inlägg.

Folkets parti.

Direkt demokrati
med Folkets Parti

Ja, ja det finns naturligtvis mycket kring allt, främst viljor. Jag tycker att AD gör ett bra jobb och tror att får vi bara igång systemet med röstningen, så ligger vägen öppen.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Inläggav Josef Boberg » 2012-04-04 18.17

Den svenska modellens samhälle är väl ingen höjdare precis - för oss av vanligt folk = merparten av medborgarna, tyvärr tyvärr... :cry: - så ett Absolut MedborgarStyre - typ Aktiv Demokrati - behövs ju som jag ser det.

Är det rent av så att Sverige styrs av "kriminella" :?: - och i så fall är det väl hög tid att ändra på det - eller :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet

Registrerad: 2008-10-19 21.26

Inläggav Urban » 2012-04-05 09.11

Josef Boberg skrev:Den svenska modellens samhälle är väl ingen höjdare precis - för oss av vanligt folk = merparten av medborgarna, tyvärr tyvärr... :cry: - så ett Absolut MedborgarStyre - typ Aktiv Demokrati - behövs ju som jag ser det.

Är det rent av så att Sverige styrs av "kriminella" :?: - och i så fall är det väl hög tid att ändra på det - eller :?:

Eller? :D
Självklart behövs en direkt demokrati, men risken ligger mycket i hur media sedan styr folkets tankar.
Man kan skriva massor och vad som är rätt eller fakta verkar inte den gemene människan så intresserad av att veta.
Hon tror blint på vad hon ser!
-------------------------------------

Vad händer om något land ledsnar på allt skit som vi (Sverige) utsätter dem för?
Det är inte bara Afghanistan, Libyen, Syrien, Grekland you name it!
The American way?

Ja då får vi väl ta till vapen, eller anfalla först?
DET, är vår politik idag. (The American way forewer?)

Vad gör våra politiker då tro?
Flyr till älsklingslandet USA så klart. Ja de verkar ju älska det landet över allt annat, t.o.m över Sverige!
Jag pratar om sådana som Reinfeldt, Borg, massor av politiker, Bodström, ja t.o.m Sjöstedt älskar det landet!
När de kommer rännande tillbaka sedan, så har man säkert redan säkrat sina drömplatser i skärgården, de s.k fågelskyddsområdena eller militärt område där man redan bor och verkar.

Är det folkets vilja, eller är vi förda bakom ljuset?
Hur kan vi göra för att folkets vilja ska få råda?
Naturligtvis kommer för alltid ondskans makter, kapitalismen att försöka köpa sig fri från ansvar. Men med rätt media och med datorns hjälp, så kan vi ändra dagordningen där.
Vi kan ändra på den väg vi är på väg emot och visa framförallt oss själva, att vi folkets vilja är rättvis och stark.
Det arbetas frenetiskt, med att ta fram ett system som innebär säkert röstsystem via nätet.
Hur man legitimerar sig till röstningen fast man är anonym. Det går redan, systemet ska bara finslipas innan det sätts i verket.
Vi är alltså strax där och då kommer alla människors möjligheter att själva vara med att bestämma i alla de frågor man är intresserade av. Din makt mellan valen är redan här!
--------------------------------------

Nej naturligtvis finns det ingen som bor på våra militära områden :)
Men med en "sann" text kan man manipulera.

Det är lika viktigt att framhäva oberoende media som att kritisera den ägarstyrda.
Framhäva bloggar som visar på fakta. Bloggar som ifrågasätter journalister som att se till att röstsystemet fungerar i en Direkt Demokrati.

Glad påsk :wink:

Vad sägs om min tidigare fråga om nytt namn?
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Inläggav jonas » 2012-04-05 09.21

Urban skrev:... Däremot håller jag med om att "Aktiv" Demokrati kanske inte riktigt håller måttet som namn.

Folkets parti.

Direkt demokrati
med Folkets Parti

1. Namnet och loggan har diskuterats enormt mycket under långa perioder. Jag vill själv hellre lägga min energi på att utveckla partiet och sprida idén.

2. När vi börjar närma oss 10.000 medlemmar har vi nog medlemmar och resurser nog för att ta en ny diskussion om logga och namn och kanske ändra det till något bättre, då vi har tillgång till fler duktiga designers, etc.

3. Så länge logga och namn diskuteras blir det ett motstånd mot att lägga pengar och energi på att göra material så som banderoller, broschyrer, knappar, tröjor osv. Vi ska precis beställa flera stora banderoller nu som jag hoppas ska vara aktuella i många år framöver.

4. "Folkets parti" ligger nära "Folkpartiet" vilket är ett perfekt namn, förrutom att det redan är taget.

Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Inläggav Josef Boberg » 2012-04-05 09.26

Urban skrev:Vad sägs om min tidigare fråga om nytt namn?

Jag håller på namnet Absolut MedborgarStyre :!:

GLAAAD PÅSK :!: :roll:
Senast redigerad av Josef Boberg 2012-04-05 14.51, redigerad totalt 2 gånger.
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet

Inläggav Urban » 2012-04-05 10.50

jonas skrev:
Urban skrev:... Däremot håller jag med om att "Aktiv" Demokrati kanske inte riktigt håller måttet som namn.

Folkets parti.

Direkt demokrati
med Folkets Parti

1. Namnet och loggan har diskuterats enormt mycket under långa perioder. Jag vill själv hellre lägga min energi på att utveckla partiet och sprida idén.

2. När vi börjar närma oss 10.000 medlemmar har vi nog medlemmar och resurser nog för att ta en ny diskussion om logga och namn och kanske ändra det till något bättre, då vi har tillgång till fler duktiga designers, etc.

3. Så länge logga och namn diskuteras blir det ett motstånd mot att lägga pengar och energi på att göra material så som banderoller, broschyrer, knappar, tröjor osv. Vi ska precis beställa flera stora banderoller nu som jag hoppas ska vara aktuella i många år framöver.

4. "Folkets parti" ligger nära "Folkpartiet" vilket är ett perfekt namn, förrutom att det redan är taget.

Ja det är sant att fokus nu bör ligga på hur vi kommer vidare :)
Angående intelligens, så är det nog bra att den som talar för partiet inte är alltför intelligent?
Vem fattar då? :lol:

Sedan är det kanske en idé att ta upp saker som gör folk rädda inkl. mig, såsom den nya proppen om att staten ska bestämma vem, vilka som bör, "strax ska" vaccineras av det lobbyisterna vill sälja in.
Här har vi ett praktexempel på vad ett folkets parti :) skojade. AD kan rida på.
Mycket av det som kommer som förslag är många människor oroliga för och vill vara med i bestämmandet i. Här kan vi finna vägar att gå vidare i pratet för AD.

Jag tänkte också på just likheten till folkpartiet, men såg andra kombinationer som kan locka.
I andra länder så har man fler bokstäver i sina partier, i t.ex Tyskland.
Namnet Folkets Parti med slogan, Direkt Demokrati med Folkets Parti. Kan även förkortas DDFP?
Det är folket vi vill locka och att känna att man är en del i något kan hända känns mycket bättre för många, likt det socialdemokrater känner i sitt. Men det namnet är ju också redan upptaget.

Na, nog om det :D
Nu är det påsk!
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Inläggav Urban » 2012-04-05 10.54

Josef Boberg skrev:
Urban skrev:Vad sägs om min tidigare fråga om nytt namn?

Jag håller på namnet Absolut MedborgarStyre :!:

GLAD PÅSK :!: :roll:

:lol: Absolut kan ju aldrig sätta griller i en och sedan styre också, nej det rimmar illa ihop :D
Ha det. :)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Inläggav robwe » 2012-04-05 13.11

AD aer till foer alla med rimlig intelligens och rimlig emotionell intelligens, som jag ser det.

AD är till för alla med rösträtt i riksdagsvalet skulle jag vilja säga. Alla som vill registrera sig i valsystemet har en röst.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet

Registrerad: 2006-01-25 23.23

Inläggav jonas » 2012-04-05 13.26

robwe skrev:

AD är till för alla med rösträtt i riksdagsvalet skulle jag vilja säga. Alla som vill registrera sig i valsystemet har en röst.

Och kanske fler än så. Vi kommer att få förslag att sänka rösträttsåldern.
Samt kanske även att ge rösträtt till "papperslösa" invandrare.

Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Inläggav Urban » 2012-04-05 13.55

jonas skrev:
robwe skrev:

Och kanske fler än så. Vi kommer att få förslag att sänka rösträttsåldern.

Ja, men om det måste det isf röstas, eller? :wink:
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Inläggav jonas » 2012-04-05 14.10

Urban skrev:
jonas skrev:Och kanske fler än så. Vi kommer att få förslag att sänka rösträttsåldern.

Ja, men om det måste det isf röstas, eller? :wink:

Ja, det är en fråga för partimedlemmar.

Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet

Inläggav MrPerfect72 » 2012-04-05 22.34

Namnbyte aer endast aktuellt precis efter ett val, inte annars, detta av rent marknadsfoeringsmaessiga skael. Det tror jag att du kan foerstaa. Detta aer inget man goer naersomhelst. Tror det avgjordes precis efter foerra valet att Aktiv Demokrati nu aer ett bra och inarbetat namn som de flesta i partiet vill behaalla.

Ta gaerna upp fraagan efter naesta val, men foerbered dig att bli nedroestad! :-)

Jag tror att passiva snart kommer inse att deras inaktivitet och ovilja att boerja foerstaa saker paa djupet aer roten till den svarte petter som maanga nu sitter med och att endast intelligent "aktivitet" kan loesa problemet...

... men kanske aer det som att lura en apa med noetter?
http://www.youtube.com/watch?v=wlaCrvgI-4w

Apan kommer aldrig kaenna motivationen att laera sig att foerstaa naagot djupare aen noetter i handen, och den retorik som anvaends i valet aer ju paa samma saett mycket ytlig, ex. mer pengar i plaanboken samt snuttifierad faerdig regisserad debatt.

Jag hoppas att direktsdemokrati kan foeraendra folks foermaaga att taenka i fler steg, men jag ser ocksaa begraensningarna om inte grundlaeggande intelligens kraevs foer deltagande. Jag tror efter egen erfarenhet av Meditation att detta kan vara en utmaerkt vaeg foer superintelligens paa alla omraaden.

Jo, Mona och GW Bush aer vael utmaerkta exempel paa hur folket inte direkt aer ute efter intelligent ledarskap naer de ska roesta.

Intelligent Unions medlemsantal talar ju ocksaa sitt tydliga spraak. De som ansoekt har inte ens klarat foersta ansoekningen paa ett trovaerdigt saett. Kan det vara det faktum att religioesa har fler barn som goer att intelligensen sjunker konstant?

Daer religionen har ett fast grepp aer sannolikt intelligensen laegre rent allmaent, tror jag.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72

Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Urban » 2012-04-05 22.54

MrPerfect72 skrev:Namnbyte aer endast aktuellt precis efter ett val, inte annars, detta av rent marknadsfoeringsmaessiga skael. Det tror jag att du kan foerstaa. Detta aer inget man goer naersomhelst. Tror det avgjordes precis efter foerra valet att Aktiv Demokrati nu aer ett bra och inarbetat namn som de flesta i partiet vill behaalla.

Ta gaerna upp fraagan efter naesta val, men foerbered dig att bli nedroestad! :-)

Jag tror att passiva snart kommer inse att deras inaktivitet och ovilja att boerja foerstaa saker paa djupet aer roten till den svarte petter som maanga nu sitter med och att endast intelligent "aktivitet" kan loesa problemet...

... men kanske aer det som att lura en apa med noetter?
http://www.youtube.com/watch?v=wlaCrvgI-4w

Apan kommer aldrig kaenna motivationen att laera sig att foerstaa naagot djupare aen noetter i handen, och den retorik som anvaends i valet aer ju paa samma saett mycket ytlig, ex. mer pengar i plaanboken samt snuttifierad faerdig regisserad debatt.

Jag hoppas att direktsdemokrati kan foeraendra folks foermaaga att taenka i fler steg, men jag ser ocksaa begraensningarna om inte grundlaeggande intelligens kraevs foer deltagande. Jag tror efter egen erfarenhet av Meditation att detta kan vara en utmaerkt vaeg foer superintelligens paa alla omraaden.

Jo, Mona och GW Bush aer vael utmaerkta exempel paa hur folket inte direkt aer ute efter intelligent ledarskap naer de ska roesta.

Intelligent Unions medlemsantal talar ju ocksaa sitt tydliga spraak. De som ansoekt har inte ens klarat foersta ansoekningen paa ett trovaerdigt saett. Kan det vara det faktum att religioesa har fler barn som goer att intelligensen sjunker konstant?

Daer religionen har ett fast grepp aer sannolikt intelligensen laegre rent allmaent, tror jag.

Nej jag är antagligen inte värd att ens försöka bli medlem där. Jag hoppas att det inte ställs några intelligensprov i AD. Jag skulle säkert fallera direkt, om det sedan beror på okunskap eller vilja vill jag låta vara osagt.
Jag har två barn, är man ute då? :)
Ja visst ja, nej jag är heller inte religiös på mer sätt än att jag tror att djuren vet mer än oss och framförallt om framtiden. Inte för inte som texten till fablernas värld kom till. "Vill du veta någonting, så fråga Ugglan". Är ganska säker på att hon vet och har sett mer än iaf mig. :)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet

Inläggav Josef Boberg » 2012-04-06 09.17

Urban skrev: "Vill du veta någonting, så fråga Ugglan". Är ganska säker på att hon vet och har sett mer än iaf mig. :)

Urban - detsamma för mig - och ugglan (och ALLT annat i NaturRen också för den delen) LEVER så här SuperIntelligent (video ca 6,5 min med svensk text) - som jag ser det. :wink:
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet

Nästa

Återgå till Partiets utveckling