Om jag förstår partiets ekonomiska redovisning så finns det runt 6000 i partikassan. Hur mycket av dessa som behövs för partiets normala drift vet jag inte, men det verkar i alla fall finnas en del över till att eventuellt satsa på almedalsveckan.
För det första så vill jag bara understryka att vi som åker på Almedalsveckan redan har sponsrat partiet med våra reseomkostnader som egentligen är den stora biten. Jag har redan betalat båtbiljett för 1700 och kommer behöva spendera uppemot en tusenlapp till i boendekostnader (om vi räknar med enklaste möjliga tältplats). Allt detta är redan sponsrat , och det är rimligt eftersom många av oss som åker kommer att kombinera resan med viss tids semester.
Men däremot finns det en smärtgräns för hur mycket vi vill ligga ute med. Speciellt vad gäller omkostnader som direkt hör till AD:s aktiviteter.
T.ex. så har jag redan betalat en avgift till polisen på 250 kr som jag hade hoppats få sponsrad av partiet.
Det finns också förfrågan om att jag ska införskaffa två fällstolar och ett tapetserarbord. Jag har varit och tittat på en högtalarutrustning för runt 1300.
Detta blir sammanlagt för mycket för hur mycket jag och min familj är villig att sponsra detta. Det är inte ett långsiktigt sätt att driva partiet om de som ställer upp och åker på evenemang även måste stå för alla kostnader rent ekonomiskt. Speciellt inte om enskilda familjer får stå för alla kostnader.
Ett minimikrav är åtminstone att alla som åker delar på kostnaderna för vår nödvändiga utrustning som rör partiets aktivitet.
Men ännu bättre är så klart att även de som inte åker hjälper oss rent ekonomiskt!
Speciellt om partiet nu har pengar i kassan så tycker jag att det är rätt tid att använda dessa! Som jag ser på saken finns det en rad saker som är absolut nödvändiga för att det ska bli någonting i almedalen som vi kan sprida på nätet med stolthet. Min bild av detta är:
1. En portabel högtalare.
2. En beach-flagga
För er som har synpunkter om detta så finns en pågående omröstning här:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=137964Detta tycker åtminstone jag att partiet borde kunna sponsra oss med, men gärna fler saker som banderoller, knappar, polisavgift, party-tält, fällstolar, tapetserarbord, etc.
Utöver detta behöver vi såklart någon med adekvat inspelningsutrustning, samt alla andra saker som vi aktivister kommer att bidra med ur egen ficka.
Jag och många andra har arbetat en hel del med att förbereda almedalsveckan. Ofta när jag sitter i bilen håller jag på att öva almedalstal. Jag hoppas att jag får användning för detta och att det hela inte faller på att vi inte kan skramla ihop pengar till en högtalare...
För övrigt undrar jag om omröstning:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=142018Har det givits pengar till partiet speciellt för almedalsveckan? Om inte så är ju den omröstningen tämligen meningslös. Jag föreslår att vi tar lite ur partikassan för detta ändamål.