OMRÖSTNING I GOV
Jag skapar en egen tråd för att ta upp just frågan om medlemsavgift, i relation till övriga punkter som tagits upp i http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=2017
* Vad ska vi ha för medlemsavgift?
* Gäller avgiften för kalenderåret eller baseras den på dagen personen blev medlem (eller då avgiften betalades in eller registrerades)?
* När du är medlem i en region eller lokalavdelning, som behöver en egen ekonomi;
+ Hur mycket av avgiften ska gå till lokalgruppen?
+ Kan olika lokalgrupper ha olika stor medlemsavgift?
+ Betalas avgiften till riks som sedan betalar tillbaka en viss andel till lokalgruppen, eller betalas avgiften till lokalgruppen som sedan skickar vidare en del av avgiften till riks, eller ska medlemmen själv betala lite till riks och lite till lokala avdelningen?
Jag skulle vilja föreslå att vi övergår till frivillig storlek på medlemsavgift.
* Vi skulle kunna använda funktioner där medlemmen kan sätta upp autogiro, så att det dras en summa regelbundet, antingen via bank eller via betaltjänst så som exempelvis payson eller paypal.
* Vi kan ha en frivillig del i medlemsavgiften så som Feministiskt initiativ, där den är på 50-500 kr.
* Eller vi kan ha det som i piratpartiet där den ligger på 0 kr och uppåt. Dvs helt frivilligt. Jag tänker mig då att vi kan ha en avgift på 1 kr för att bli medlem och en avgift på 0 kr för att förnya medlemskapet, men att vi på olika sätt uppmuntrar att regelbundet betala för att stödja partiet, låt säg 50-500 kr.
Vi tar redan emot donationer, så första frågan blir då helt enkelt vad minsta medlemsavgiften ska vara. Idag är den 75 kr.