Hej! Har varit en tid från partiet nu så det är med spänning jag upptäcker alla nyheter och överaskningar här. En fråga som jag har grunnat på ett bra tag nu är: är vi ett internetparti eller ett direktdemokratiskt parti? Många svarar kanske att vi är båda, men min fråga är mer en prioriteringsfråga. Vad är viktigast? demokrati via internet eller direkt demokrati?
Varför jag tycker att vi ska ta ställning till detta är att begreppet Internet-demokrati är ganska nytt och forskningen befinner sig fortfarande i ett tidigt stadium. Därför tycker jag personligen att man bör prioritera direkt demokrati före internetdemokrati. Den ståndpunkt vi har idag känns ibland som: "vi kan lika gärna ha kvar kärnkraften för snart kommer fusionskraften och alla problem är lösta".
Å andra sidan så kan vi vara ett internetparti i den bemärkelsen att vi vill att mer av samhället ska skötas med hjälp av Internet (e-services). Har studerat detta lite i kursen "e-government" på BTH, och man kan ju bara konstatera att Sverige skulle kunna fungera effektivare om mer sköttes via internet (varför kan man t ex inte boka läkartid via Internet, utan måste sitta i telefonkö hela dagen?).
Denna utveckling skulle leda till en mer centraliserad administration, alltså skulle vi behöva ta ställning i en till fråga som ignorerats av våra politiker. Ska vi centralisera eller decentralisera det svenska samhället? Själv tror jag stenhårt på centralisering, alla ska ha lika vård istället för undermålig sjukvård i Norrland och bra sjukvård i södra Sverige.
Ja, detta är ett antal frågor som jag tror är bra att ta ställning till i ett nytt partiprogam (vilket verkligen är på tiden). Att ha en tydlig beskrivning över varje steg i utvecklingen till vår "kontinuerliga direkdemokrati via Internet" är viktigt. Jag vill samtidigt varna för att ha för mycket i partiprogammet, innan så har det skrämt bort en och annan misstänker jag. Bara för att vi är direktdemokratiska så får vi ju inte isolera oss på samma sätt som Schweiz.
Min förhoppning är att alla som vill att Sverige ska blir mer folkstyrt ska kunna känna sig välkommna.