Ja, det kanske kan vara en bra ide att om inte annat få statistik på varför folk avstått.
Om man inte gör ngt (alternativt det registreras inte att man läst förslaget), så sätts automatiskt en röst :
Avsaknad av röst pga jag missat frågan.
joasi skrev:Din liknelse mellan deligering i flera led och hierarkiska representativa system tycker jag inte håller. Den viktiga skillnaden är ju att deleganden inte måste delegera, så en delegat har inte alls den typen av makt gentemot sin delegand som t ex partiledningen har gentemot medlemmarna. Delegaten är delegandens tjänare, ingenting annat. Och deleganden väljer vid varje tillfälle om han vill använda sig av tjänsten eller inte. Vi frågar ju t ex inte vår frisör om hur han väljer ut sina saxar eller vilka lärare han har haft utan det viktiga är att frisyren blir bra.
joasi skrev:När man är inne på spåret att sätta dynamiskt slutdatum för kontinuerliga omröstningar så tycker jag det finns viktigare aspekter än olika typer av avstår-röster.
T ex borde gamla röster viktas ner relativt nyare.
En röst som legat i ett halvår borde inte väga 6 ggr tyngre än en röst som legat den senaste månaden när det gäller att sätta slutdatum.
Jag tror det vore bra med en halveringstid för röster så att en fråga som tappar i intresse gradvis närmar sig jämviktsläget igen. Annars kan en fråga ligga nära att avgöras under lång tid pga en tillfällig opinionsstorm och så kan några få röster få den att tippa över till ett agvörande några år senare.
ketti skrev:joasi skrev:Din liknelse mellan deligering i flera led och hierarkiska representativa system tycker jag inte håller. Den viktiga skillnaden är ju att deleganden inte måste delegera, så en delegat har inte alls den typen av makt gentemot sin delegand som t ex partiledningen har gentemot medlemmarna. Delegaten är delegandens tjänare, ingenting annat. Och deleganden väljer vid varje tillfälle om han vill använda sig av tjänsten eller inte. Vi frågar ju t ex inte vår frisör om hur han väljer ut sina saxar eller vilka lärare han har haft utan det viktiga är att frisyren blir bra.
Jag håller med detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster