Ok, har nu klurat mycket med vår logga. Jag vet nu exakt hur den är skapad men lyckas inte riktigt än att få till alla effekter och färger helt rätt. Men här är en sammanfattning:
Loggan är definitivt skapad i Gimp. Den svart bakgrunden är en sfär med en skuggad framdel mot mitten. Ovanpå den är A och D lagda och sedan har 2 ljuskällor lagts på.
Tyvärr är det inte trivialt att återskapa den exakta sfären och de exakt ljuskällorna. Men även om jag skulle göra det kommer det att resultera i en raster/pixel baserad logga om än i högre upplösning.
Normalt för en logga är att man skapar den i vektorbaserat format (oftast eps-format) för att den ska se snygg ut i tryck och dokument och till och med på stora affischer.
Den skuggade sfären och ljussättningen kommer vi troligen INTE kunna skapa i vektorbaserad form. Jag kan inte 3D modelleringsverktyg och Adobe Illustrator tillräckligt bra för att kunna säga att vi inte kan skapa en skalbar logga i dem, men det ser svårt ut.
Det finns 2 lösningar:
1. Jag skapar den fetaste versionen jag kan av vår logga i pixel/raster format. Så får vi leva med att vi inte kan skala upp den hur stort som helst.
2. Vi skippar det skuggade klotet och ljuskällorna. Jämför den gamla loggan med den sfär och ljuskälle-lösa loggan:
En större gif-version (skapad från vektorbaserade loggan) kan man se på
http://img142.imageshack.us/img142/8554/adcolormy7.gif