Kul att ngn ifrågasätter, det var ett tag sedan.
Inte allt är ju 100 specificerat ännu så om det skulle fungera är som sagt mest en tro.
Och som jag menar, när man ser och kan provköra, då kommer det att upplevas som ganska eneklt tror jag.
Så jag delar inte din pedagogiska pessimism.
Men jag kan ha fel, media kan i brist på riktiga argument försöka peka på hur svårt det skulle bli för tant Agda etc, inget snack om det.
Det är bara det att jag tror alternativen är så mkt sämre.
Det var det jag ville illustrera med mitt exempel;
Att bara rösta om t.ex ett nytt KK-verk så som jag skrev i exemplet skulle endast lösa ett mkt kortsiktigt problem, typ effektbalansen den 10 kallaste dagarna i landet eller så.
Vad som inte skulle behandlas (mer än på låtsasdemokrativis precis som vanligt) skulle bli alla närliggande frågor som:
Finns det andra möjligheter, typ förbättra elnätet från Norrland, en kraftigare utbyggnad av motkraftsteknik, elbesparingsåtgärder etc?
Och hur skall egentligen produktionsmixen se ut optimalt för Sverige?
Och hur skall försäkringsfrågan lösas demokratiskt när inga försäkringsbolag vill ta på sig risken till rimliga premier?
Allt sådant kommer att behndlas på samma flummiga sätt som de senaste 30 åren eftersom frågeställningen är den samma som vid kärnkraftsomröstningen.
Det slutar med en deal (ofta en dålig och för alla rätt dålig kompromiss)mellan 2-3 partier som har majoriteten och sedan snickrar man ihop ngt slags argument om att man tar ansvar.
Jämför nu detta med om vi inom AD först har en för alla experter öppen debatt om alla frågorna ovan, sedan vi på t.ex. en wiki utarbetar ett antal omröstningar som i logisk ordning kan betas av i den takt de vinner legitimitet bland medlemmarna.
(T.ex. är det ju inte säkert att man finner effektbalansproblemet så enormt viktigt att man tycker det måste åtgärdas alls och då kommer den frågan att bli liggande tills en förändring i opinionen ev. sker).
Om du orkar kan du titta efter hur vi i partiet efter många olika diskussioner till slut kom fram till hur en medlemsavgift skulle se ut.
Mkt lärde vi oss och till nästa gång kan liknande processer ske mer smidigt.
Kolla efter de ärenden som handlar om medlemsavgift och betalning under denna länk:
http://193.13.74.90/d2/cat.taf?cat_auid ... Cache=9420
En del tycker säkert att det där hanterades onödigt krångligt och att man bara kunde haft en diskussion på ett årsmöte och beslutat om en avgift som vilken förening som helst.
Men jag menar att det så här det mesta måste gå till.
En uppbening av problemet i flera delproblem, argumentation för olika lösningar och slutligen omröstningar i alla delfrågor.
Tyvärr har jag inget bättre exempel men du kanske anar vart jag vill komma?
Inget av detta tänkande tyckar jag mig se i riksdagsarbetet.
Istället sitter på sin höjd en utredare och listar lite problemoråden som ingen orkar läsa och som inte heller behövs för uppdragsgivaren har redan bestämt sig för vilka förslag han vill lägga.
Man släpper upp några testballinger för att kolla så inte för många i allmänheten reagerar för negativt.
Det som kommer att röstas om till slut är en ogenomtränglig sörja av tro, tyckande och fakta, allt paketerat så att ett eller ett par samarbetspartier kan fås att rösta med förslaget om de får ngt liten egen hjärtefråga tillfredsställd senare.
Ärligt talat ser jag inte ens hur något parti skulle våga ingå en uppgörelse om ett enda sådant paket med AD eftersom vi ju står för total transparens med hur mkt debatt om detaljerna som helst.
De andra partierna jobbar inte så och det ligger inte i deras arbetssätt ens i framtiden eftersom de menar att det är ledarna i partitoppen som skall ha makten och med sitt goda omdöme avgöra vad och hur ngt behöver genomlysas offentligt eller bara smygas igenom.
De tycker det ÄR ok att ingå en deal i ett fikarum, -Så fungerar demokratin, säger de.
De och deras handlingsförlamade anhängare ute i samhället är tom rädda för galenpannorna som kan få utrymme i offentliga debatter och motiverar så varför representavismen med allt hemighetsmakeri är nödvändig.
Förstår du hur jag tänker?
Betr. budgeten så tror jag folk på sikt kommer att kräva av de andra partierna att få sätta den tillsammans med de andra medborgarna så som våra skuggbudgetar kommer att sättas.
De kommer att inse vilken bluff det nuvarande systemet är och där vilja gå fortare fram än kanske med den absoluta makten över lagar o dyl.
Oj, långt det här...
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.
MVH/
Magnus