Magnus Gustavsson skrev:Med verksamhetssår menas inte kalenderår.
Styrelsen avgår alltså i och med detta årsmöte.
Stadgarna skrev:§ 23 Verksamhetsåret
Partiets verksamhetsår följer kalenderåret.
Stadgarna skrev:"§ 17 Val av styrelse
... En styrelse väljs för ett verksamhetsår. En ny styrelse måste väljas av partiet innan utgången av aktuellt verksamhetsår.
Magnus Gustavsson skrev:Jo, mötet kan besluta om andra frågor också. Något som kanske reviderade stadgar skulle sätta stopp för..
Stadgarna skrev:§ 20 Medlemsmötets beslutanderätt
Medlemsmötet har ingen beslutanderätt under perioder då valsystemet fungerar enligt reglementet, förutom beslutanderätten om valsystemets status samt annan beslutanderätt som specifikt tillskrivs medlemsmötet i dessa stadgar.
Jag tycker det är tydligt att styrelsen väljs per kalenderår, och måste väljas innan utgången av detta, vilket innebär att årsmötet väljer styrelse för nästa kalenderår. Det kanske inte var det som avsågs, men stadgarna är väldigt tydliga på dessa punkter.
Magnus Gustavsson skrev:Så då ska de som väljs till styrelse inte tillträda förrän till årsskiftet.
Magnus Gustavsson skrev:En ngt avig ordning som vi borde ändra till att man börjar verksamhetsåret efter årsmötet.
Magnus Gustavsson skrev:Gällande andra frågor så menar jag alltså att det endast är när systemet fungerar enligt stadgarna, som ingen övrig beslutsrätt för årsmötet existerar.
Dvs med nuvarande, temporära läge, kan årsmötet ta också andra beslut.
Ja. Men det valdes aldrig någon styrelse för 2010, så mitt förslag var att ha en omröstning att "Styrelsen vald för 2011 tillträder direkt efter detta årsmöte." typ. Just nu är vi, om man skall tolka stadgarna strikt, utan styrelse
MrPerfect72 skrev:Jag anser att styrelsen har kvar ansvaret foer 2010 och att de aer styrelsen foer 2010, och att vi foeljer stadgarna vi har saa gott vi kan, dvs. byter styrelse vid aarsskiftet eller aendrar stadgan i detta aarsmoete och goer att verksamhetsaaret tar vid och avslutas vid aarsmoetets avslut.
MrPerfect72 skrev:årsmötet aer enligt stadgarna och vi behoever ingen ordfoerande som agerar valberedning. Det jag foervaentar mig av partiordfoeranden aer lite mer ordning paa papprena och utskrifterna och signaturerna eftersom det foermella ansvaret vilar tungt daer.
Magnus Gustavsson skrev:Jag har ett brådskande förslag!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster